XFC01 Praktikum k poznávání přírody

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (60,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XFC01/KombiSem01: Pá 8. 3. 15:00–16:50 učebna 6, Pá 12. 4. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 26. 4. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 10. 5. 10:00–11:50 učebna 6, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
XFC01/PrezSem01: St 15:00–16:50 učebna 6, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
XFC01/PrezSem02: St 9:00–10:50 učebna 6, P. Pecina, I. Plucková, K. Ševčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se předmět, který s využitím aktivizujících metod představuje studentů problematiku témat o přírodě jako zajímavou a podnětnou oblast umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným základem a nejčastějšími miskoncepty vybraných témat a současně s algoheuristickými postupy využívajícími rozmanité výukové metody a didaktické prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné v - kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost.
- Vést děti k aktivnímu poznávání přírody a přírodnin v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k životnímu prostředí.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Metoda pozorování jako cesta k poznávání světa
  • 2. Příroda v zimě (adaptace organismů na zimní období)
  • 3. Bezobratlí živočichové (v pohádkách a v reálném světě)
  • 4. Obratlovci (v pohádkách a v reálném světě)
  • 5. Živý živočich v mateřské škole
  • 6. Rostliny bezpečné a nebezpečné
  • 7. Minerály a horniny – zkoumání jejich vlastností
  • 8. Hračky a fyzikální zákony
  • 9. Voda ve všech podobách
  • 10. Magnetismus - vlastnosti a využití
  • 11. Kuchyně jako chemická laboratoř
  • 12. Nebezpečné chemické látky v domácnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • Mareš S.,Cemerková Golová P.,Burdová E. (2014). Dobrodružství v zahradě : [rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. [95] s. ISBN 9788074960994.
  • Jančaříková K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. 148 s. ISBN 9788086307954.
  • Frýzová I. (2014). Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání. In Syslová Zora, Rodová Veronika. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita. s. 116-123, 8 s. ISBN 978-80-210-7370-8.
  • Bennet J.,Smith R. (1996). Nápady pro přírodovědu : soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál. 127 s. ISBN 8071781126.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
veřejná prezentace seminární práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/XFC01