XGEp01 Praktikum k poznávání společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XGEp01/01: St 14:00–15:50 učebna 6, kromě St 26. 10., K. Gorčíková, M. Jireček
XGEp01/02: St 12:00–13:50 učebna 6, kromě St 26. 10., K. Gorčíková, M. Jireček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studenti by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
  • vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
  • kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
  • vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
  • ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
  • Osnova
    • 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
    • 2. Voda v krajině
    • 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
    • 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
    • 5. Doprava a dopravní prostředky
    • 6. Zvyky a tradice
    • 7. Česká republika – reálie
    • 8. Život v minulosti
    • 9. Povolání a řemesla
    • 10.Cesta do pravěku
    Literatura
      doporučená literatura
    • SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
    • MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
    Výukové metody
    Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
    Metody hodnocení
    Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    Požadavky k zakončení:
    1. Docházka – maximálně 2 neomluvené absence
    2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce dle zadání - požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat - odevzdání do odevzdáváren.
    3. Prezentace připravených aktivit - aktivní účast na seminářích
    Aktivity: Studenti budou v průběhu semestru zpracovávat aktivity pro děti předškolního věku, které lze realizovat při výuce v MŠ. Požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat v takové podobě, aby byla témata vhodná k přímému použití (k tisku, či realizaci). Aktivity je nutné odevzdat do odevzdávárny cca do 10 dnů od konání semináře – přesný termín upřesní vyučující na cvičení. Každý student / každá studentka zpracuje 4 aktivity na geografické téma a 4 aktivity na historické téma. Vyučující vybere studenty a studentky, kteří budou v následujícím semináři svoji aktivitu prezentovat – tedy přinesou s sebou vytištěné materiály či další pomůcky nutné pro realizace aktivity. Podmínkou pro udělení zápočtu je, aby každá aktivita byla zvolena pro jinou činnost – viz přehled činností níže.
    Činnosti a rozvíjené dovednosti:
    · Manipulace s pomůckami, pozorování
    · Experimentování a pokusy
    · Venkovní výuka
    · Rozvoj jazykových dovedností
    · Rozvoj matematických dovedností
    · Rozvoj výtvarných dovedností
    · Rozvoj pracovních dovedností
    · Rozvoj hudebních dovedností
    · Rozvoj pohybových dovedností
    Po prezentaci aktivity následuje diskuze a zhodnocení aktivity. Představené aktivity studentkami či vyučujícími nebudou nahrávány.
    Požadavky na obsah zpracované aktivity: - viz tabulka vložená ve studijních materiálech. Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf
    Inspirace již zpracovanými aktivitami na webu je možná, ale očekáváme vnesení vlastního doplnění, rozšíření či úpravy aktivity pro činnost v MŠ. Vždy uvádějte zdroj inspirace!
    Informace učitele
    Předběžný rozpis vyučujících a témat cvičení (může se měnit):
    14. 9. 2022 Úvod do předmětu, Zvyky a tradice I. (Ji)


    21. 9. 2022 Krajina, vnímání krajiny (Go)


    28. 9. 2022 STÁTNÍ SVÁTEK


    5. 10. 2022 Zvyky a tradice II. + život našich předků v minulost (Ji)


    12. 10. 2022 Počasí a podnebí (Go)


    19. 10. 2022 Terénní výuka (Ji)


    26. 10. 2022 ČTECÍ TÝDEN


    2. 11. 2022 Voda v krajině (Go)


    9. 11. 2022 Česká republika - reálie (Ji)


    16. 11. 2022 Stará povolání a řemesla (Ji)


    23. 11. 2022 Mapy a zobrazení světa na mapách (Go)


    30. 11. 2022 Doprava, dopravní výchova (Go)


    7. 12. 2022 Vánoce z pohledu historie a geografie (Ji, Go)


    14. 12. 2022 Zápočtový týden (Ji, Go)



    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.