XHV02 Základy hry na klavír a Hlasová výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 8 konzultací za semestr (v kombinované formě). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHV02/KombiOst01: Pá 15. 3. 10:00–11:50 učebna 21, So 6. 4. 10:00–11:50 učebna 21, O. Musil
XHV02/KombiSem01: So 6. 4. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 26. 4. 8:00–9:50 učebna 21, M. Kábelová, V. Richter
XHV02/PrezOst01: Po 8:00–8:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst02: St 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst03: St 15:00–15:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst04: St 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst05: Čt 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst06: Út 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst07: Čt 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst08: St 14:00–14:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezOst09: Út 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHV02/PrezSem01: St 14:00–14:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem02: Út 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem03: Čt 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem04: Út 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem05: Čt 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem06: St 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem07: Út 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHV02/PrezSem08: St 12:00–12:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
XHV02/PrezSem09: Po 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hra na nástroj: Cílem předmětu je rozvíjet elementární dovednosti studentů ve hře na klavír. Student bude schopen vytvářet předehry a dohry u lidových a umělých písní opatřených akordickými značkami, interpretovat drobné klavírní skladby vhodné k poslechovým a hudebněpohybovým činnostem v MŠ. Hlasová výchova: Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku ad. Součástí semináře je poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu – zdravý a kvalitní hlasový projev je důležitým vkladem do budoucího povolání každého učitele.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: • - vytvářet jednoduchý doprovod k lidovým a umělým písním opatřených akordickými značkami; • - hrát durové kadence s modulací přes D7; • - interpretovat jednoduchou přednesovou skladbu. Student musí být schopen zahrát na klavír a zazpívat hlasová cvičení; musí být schopen aplikovat teoretické a praktické znalosti z pěvecké techniky do svého repertoáru.
Osnova
  • Durové stupnice: C, G, D, A, E, F, B, Es rovným pohybem nebo protipohybem v rozsahu dvou oktáv. • Akordy: durové trojzvuky k daným stupnicím v rozsahu jedné oktávy - tenuto, staccato, malý rozklad. • Kadence dur v chromatických transpozicích. • Základní druhy stylizace klavírního doprovodu. • Hra 25 lidových písní s předehrou a zpěvem. • Interpretace přednesové skladby z oblasti elementární literatury. Úvod. Zadání studijní literatury. Pěvecký postoj. Nácvik správného držení těla. Typy dýchání. Dechová cvičení. Nácvik žeberně-bráničního typu dýchání. Hlasové začátky. Nácvik měkkého hlasového začátku. Dechová, artikulační a pěvecká cvičení pro zlepšení techniky zpěvu dospělých. Práce s rejstříky. Vyrovnání a rozšiřování hlasového rozsahu. Procvičování pěvecké techniky na zpěvu lidových písní. Práce s dětskou písňovou literaturou. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dětí. Nácvik repertoáru. Zpěv lidových a umělých písní. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dospělých.
Literatura
    doporučená literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 4. dotisk 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
    neurčeno
  • PRINCL, S. Hopsa hejsa. 10 písní pro mateřské školy. Panton, Praha 1982
  • CHLÁDKOVÁ, B. První pěvecké kroky. Supraphon, Praha 1988.
  • CHLÁDKOVÁ, B. – SNÍŽKOVÁ, J. Slabikář začínajícího zpěváčka. Supraphon, Praha 1988
  • FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
  • BARICKMAN, Christopher. Anglické písničky pro děti : [zpěvník]. Edited by Andrea Barickmanová - Pavel Novotný. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 40 s. ISBN 9788025116869. info
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zápočet. Praktické ukončení - požadavky: hra durových stupnic a akordů: C, G, D, A, E, F, B, Es. Kadence dur v chromatických transpozicích, modulace přes D7. Hra 25 lidových písní v základních stylizacích s předehrou a zpěvem. Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň v tónině C a D dur. Transpozice písní z C do D dur, písně v tónině D dur do E a F dur. Interpretace jedné přednesové skladby z oblasti elementární literatury. Povinnost navštěvovat výuku. 100% účast. Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 20-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři.
Informace učitele
Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí k vyučujícímu, u kterého předmět již studovali. Zdravý hlas bez chrapotu a šelestu, mluva bez logopedických vad. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/XHV02