XHVp02 Hlasová výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Richter
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVp02/01: St 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
XHVp02/02: St 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
XHVp02/03: Čt 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
XHVp02/04: St 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
XHVp02/05: Čt 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, V. Richter
XHVp02/06: St 8:00–8:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHVp02/07: Út 12:00–12:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHVp02/08: St 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHVp02/09: Čt 12:00–12:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHVp02/10: St 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
XHVp02/11: Čt 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, M. Kábelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku ad. Součástí semináře je poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu – zdravý a kvalitní hlasový projev je důležitým vkladem do budoucího povolání každého učitele.
Osnova
  • Úvod. Zadání studijní literatury. Pěvecký postoj. Nácvik správného držení těla. Typy dýchání. Dechová cvičení. Nácvik žeberně-bráničního typu dýchání. Hlasové začátky. Nácvik měkkého hlasového začátku. Dechová, artikulační a pěvecká cvičení pro zlepšení techniky zpěvu dospělých. Práce s rejstříky. Vyrovnání a rozšiřování hlasového rozsahu. Procvičování pěvecké techniky na zpěvu lidových písní. Práce s dětskou písňovou literaturou. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dětí. Nácvik repertoáru. Zpěv lidových a umělých písní. Poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu dospělých.
Literatura
    doporučená literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 4. dotisk 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
    neurčeno
  • CHLÁDKOVÁ, B. – SNÍŽKOVÁ, J. Slabikář začínajícího zpěváčka. Supraphon, Praha 1988
  • PRINCL, S. Hopsa hejsa. 10 písní pro mateřské školy. Panton, Praha 1982
  • CHLÁDKOVÁ, B. První pěvecké kroky. Supraphon, Praha 1988.
  • FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
  • BARICKMAN, Christopher. Anglické písničky pro děti : [zpěvník]. Edited by Andrea Barickmanová - Pavel Novotný. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 40 s. ISBN 9788025116869. info
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 20-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři.
Informace učitele
Zdravý hlas bez chrapotu a šelestu, mluva bez logopedických vad. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři. Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí vždy ke stejnému pedagogovi. Student navštěvuje a dokončí hlasovou výchovu u pedagoga, který jej po hlasové stránce vede od započetí studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.