XMAp01 Rozvoj předčíselných představ

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 7:00–7:50 učebna 32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XMAp01/01: Po 8:00–9:50 učebna 30, E. Nováková
XMAp01/02: Po 12:00–13:50 učebna 24, E. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zajistit osvojení nezbytného matematického základu (logika, teorie množin, teorie binárních relací) jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti dětí v mateřské škole. Porozumět různým pojetím čísla. Tyto znalosti bude student schopen aplikovat při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost teoretických základů výrokové a predikátové logiky, teorie množin a binárních relací jako předpokladu pochopení teorie přirozeného čísla, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení předčíselných představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos předčíselných a číselných představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Základy výrokové a predikátové logiky a teorie množin, jejich vztah, příklady z reality a využití v komunikaci. Binární relace, jejich vlastnosti, uplatnění při práci s daty - ekvivalence, třídění, uspořádání, zobrazení, porovnávání. Činnosti využívající relací a zobrazení při vytváření předčíselných představ. Vytváření pojmu přirozeného čísla. Aplikace matematických pojmů na ilustrativních příkladech z praxe mateřské školy.
Literatura
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
  • DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. Řešení úloh ilustrujících jednotlivá výuková témata. Analýza konkrétních didaktických situací z praxe mateřské školy.
Metody hodnocení
Plnění průběžně zadávaných úkolů. Odevzdání seminární práce na dané téma. Úspěšné zvládnutí závěrečného písemného testu (60% bodů z maximálního počtu bodů).
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.