XPP06 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2023

Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.

Rozsah
2/2/0. kombinované studium 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Fikrlová (přednášející)
Mgr. Aneta Hřavová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Na konci výuky bude student schopen:
- identifikovat znalosti, potřeby a zvláštnosti dítěte;
- popsat diagnostický proces;
- efektivně použít diagnostické metody;
- vyhodnotit silné a slabé stránky dostupných standardizovaných diagnostických nástrojů;
- vysvětlit chyby v diagnostikování;
- aplikovat poznatky z diagnostického procesu do plánování a realizace vzdělávací práce;
- navrhnout plán podpory;
Osnova
  • 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • Bednářová J., Šmardová V. 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
  • Syslová Z., Kratochvílová J. 2017. Metodika pro učitele: Praktická příručka k diagnostickému nástroji PREDICT. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte.. Online. Praha: Portál, 2018. 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • Bednářová J., Šmardová V. 2008. Školní zralost. Brno: Computer Press.
  • Vágnerová M. 2008. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
  • SYSLOVÁ, Zora. Strategie vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. Online. In Jak správně rozvíjet předškolní dítě? 2016, [citováno 2024-04-24] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. Online. 2014. 27 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Online. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010. xv, 495. ISBN 9780470522813. [citováno 2024-04-24] info
  • TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 113 s. ISBN 8024414260. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/XPP06