XPPk03 Předškolní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Štěpánková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk03/OS01: Pá 14. 2. 12:00–13:50 učebna 41, Pá 21. 2. 12:00–13:50 učebna 37, Pá 28. 2. 12:00–13:50 učebna 41, Pá 6. 3. 15:00–16:50 učebna 41, Pá 13. 3. 15:00–16:50 učebna 41, Pá 20. 3. 12:00–13:50 učebna 36, Pá 17. 4. 8:00–9:50 učebna 41, Pá 24. 4. 12:00–13:50 učebna 41, Z. Syslová, L. Štěpánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních teoretických vědomostí o problematice předškolního vzdělávání (tzn. výchovy, vzdělávání a péče o dítě předškolního věku) především v institucionálních podmínkách mateřské školy a rozvíjí schopnosti tvořivě využít získané poznatky ve vlastní školní praxi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat a interpretovat základní pedagogické pojmy; definovat pojem pedagogické kompetence učitel; charakterizovat současný školský systém na podkladě soudobé vzdělávací politiky v kontextu jejího vývoje; prezentovat cíle a obsahy výchovy a vzdělávání v kontextu různých období i současných trendů; popsat specifika výchovného procesu; pochopit základní role vychovávaného a vychovatele; vnímat význam rodiny jako prvku neodmyslitelně patřícího do výchovného procesu; vysvětlit význam sebereflexe pro učitele a reflexe vlastního pojetí edukačního procesu pro rozvoj pedagogických kompetencí pojetí edukačního procesu pro rozvoj pedagogických kompetencí.
Osnova
  • 1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína. 2. Humanizace školy, její funkce. 3. Výchova a vzdělávání. 4. Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. 5. Osobnost dítěte (změna pohledu na dítě, potřeby dětí, emoce). 6. Specifika vzdělávání dětí mladších tří let. 7. Prostředí a jeho vliv na vzdělávání dětí (podmínky vzdělávání). 8. Participace mateřské školy a rodiny na výchově dětí předškolního věku. 9. Sociálně znevýhodněné prostředí. 10. Osobnost předškolního pedagoga. 11. Interakce mezi učitelem a dětmi. 12. Evaluace předškolního vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • Splavcová, Hana, et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: NÚV, 2016.
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada. 220 stran. ISBN 9788024751078. 2016. URL info
  • PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál. 181 stran. ISBN 9788026204954. 2013. info
  • HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 121 s. ISBN 9788021054677. 2011. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. 2010. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. 1997. info
    doporučená literatura
  • KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál. 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. 2015. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4309-7. 2013. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál. 191 stran. ISBN 9788071789994. 2012. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace mateřské školy. Cesta ke kvalitě vzdělávání. první. Praha: Portál. 213 s. ISBN 978-80-262-0183-0. 2012. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. 286 s. ISBN 9788073676285. 2009. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála. 286 stran. ISBN 9788090403000. 2008. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál. 223 s. ISBN 8073670615. 2006. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. 159 s. ISBN 80-7178-815-5. 2003. info
Výukové metody
konzultace
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.