XPPk07 Didaktika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk07/01: Pá 4. 10. 12:00–13:50 učebna 39, Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 38, Pá 25. 10. 10:00–11:50 učebna 32, Pá 8. 11. 10:00–11:50 učebna 39, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 39, Pá 13. 12. 12:00–13:50 učebna 39, Z. Syslová
Předpoklady
XPPk03
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti o průběhu a specifikách dětského poznávání světa a učení, získat teoretický přehled o základních didaktických kategoriích a osvojit si základní dovednosti řízení individuálního dětského poznávání. Student se seznámí s významem hry a jejími specifiky v období předškolního vzdělávání, s teoriemi hry, s kategorizací her a druhy hraček. Osvojí si poznatky o vlivu hry na vývoj dítěte.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vymezit specifika učení dítěte předškolního věku; rozumět obsahu vzdělávání; definovat výukovou metodu a uvést kritéria, která má splňovat, aby byla didakticky účinná, osvojit si vybrané klasifikace metod; klasifikovat didaktické prostředky a zásady; popsat organizační formy vhodné pro předškolní vzdělávání a jejich význam v období předškolního věku (aplikace z obecné didaktiky); využívat hry jako edukačního prostředku v mateřské škole k naplňování vzdělávacího obsahu RVP PV s ohledem na vývojová specifika dítěte předškolního věku; vysvětlit teorie hry z pohledu vybraných autorů; hodnotit pokroky dětí;
Osnova
  • 1. Cílové kategorie RVP PV. 2. Obsah vzdělávání. 3. Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). 4. Individualizace v předškolním vzdělávání. 5. Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). 6. Hra, její význam, znaky. 7. Motivace. 8. Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. 9. Didaktické zásady. 10. Výukové metody, aktivizace dětí. 11. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy. 12. Hodnocení výsledků vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 252 s. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]. ISBN 978-80-7598-276-6. info
  • ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 229 stran. ISBN 9788026213024. info
    doporučená literatura
  • SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 255 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9. info
  • KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál, 2015, 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2013, 158 s. ISBN 978-80-247-4309-7. info
Výukové metody
přednáška, seminář.
Metody hodnocení
projekt, reflexe videonahrávky.
Informace učitele
Účastníci CŽV absolvují 4 hodiny společné výuky se studenty kombinovaného studia a 16 hodin formou osobních konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.