XPPk07 Preschool didactics

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Soňa Kudelová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
XPPk07/01: Fri 9. 11. 14:00–15:50 učebna 39, Fri 16. 11. 14:00–15:50 učebna 39, Fri 23. 11. 14:00–15:50 učebna 39, Fri 30. 11. 14:00–15:50 učebna 39, Fri 7. 12. 14:00–15:50 učebna 39, Fri 14. 12. 14:00–15:50 učebna 39, Z. Syslová
Prerequisites
XPPk03
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquire basic knowledge about the course and the specifics of children's cognition of the world and learning, to acquire a theoretical overview of basic didactic categories and to acquire the basic skills of individual child knowledge management. The student will learn about the meaning of the game and its specifics in pre-school education, game theories, categorization of games and toy types. They learn about the influence of play on child development.
Learning outcomes
At the end of this course the student will be able to: to define the specifics of teaching preschool child; understand the content of education; to define teaching method and to specify the criteria for didactically effective method, to acquire the classification of concrete methods; to classify educational instruments and principles; to describe the organizational forms of pre-school education and its importance in the pre-school age   (application of points of general didactics); to use games as an educational form in the kindergarten as fulfillment of educational content with   regard to the specifics of pre-school child development; to explain the theory of games (through different authors points of views); assess the progress of children;
Syllabus
  • 1. Educational aims (National educational framework). 2. Content of education. 3. Approaches to education (transmissive, constructivist). 4. Individualization in pre-school education. 5. How do children learn about the world (epistemological pre-school education, pre-concepts). 6. Game (its importance, classification). 7. Motivation. 8. The types of teaching (experiential, collaborative, social, situational) educational model E-U-R. 9. The didactic principles. 10. Teaching methods, activation of children. 11. Organizational forms of teaching, their specific features. 12. Evaluation of educational outcomes.
Literature
    required literature
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
  • TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 174 pp. ISBN 978-80-210-8036-2. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole? (How to create portfolio with chidren in kindergarten?). Online. 2014, 27 pp. URL info
  • Pedagogická diagnostika a profese učitele. Edited by Josef Malach - Zuzana Sikorová. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 108 stran. ISBN 9788074646539. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
  • JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika. 1. vyd. V Brně: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2009, 119 s. ISBN 9788073753436. info
    recommended literature
  • SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy (Kindergartens Teacher´s Quality Standards). první. Praha: Grada Publishing a.s., 2013, 158 pp. ISBN 978-80-247-4309-7. info
  • SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ and Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání (Evaluation of the Preprimary Education Results). první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2012, 152 pp. ISBN 978-80-7357-884-8. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV : metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V Praze: VP, 2007, 48 s. ISBN 9788087000106. info
  • TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 8024414260. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
  • Přehled vývoje dítěte :od prenatálního období do 8 let. Edited by K. Eileen Allen - Lyn R. Marotz. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 187 s., il. ISBN 80-7178-614-4. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
Teaching methods
lectures, seminars.
Assessment methods
project, reflexion of video-record.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 konzultací.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/XPPk07