XPPp14 Pedagogická praxe klinická

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/5. 5 týdnů praxe. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPp14/01: Pá 6. 3. 10:00–13:50 učebna 20, Pá 20. 3. 10:00–13:50 zasedací místnost děkanátu, Z. Syslová
Předpoklady
XPPp13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je ověřit připravenost studenta k práci v mateřské škole. Studenti by měli být schopni reflexe svého pedagogického působení, ale i přístupů mateřských škol ke vzdělávání dětí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: naplánovat individualizované předškolní vzdělávání; realizovat vzdělávací činnosti v souladu s konstruktivistickými přístupy; vyhodnotit realizovaný vzdělávací projekt; provést sebereflexi svých profesních dovedností; formulovat cíle profesního rozvoje, ve kterých budou potřebovat podporu při nástupu do zaměstnání; uspořádat studentské portfolio tak, aby mohlo dále sloužit jako portfolio profesní.
Osnova
  • Praxe probíhá pět týdnů v mateřských školách v místě bydliště studentů. Studenti hospitují první týden u vybraného učitele. Pozorují třídu jako celek i jednotlivé děti individuálně, seznamují se s prostředím školy, s jejím vybavením apod. Další dva týdny již pod dohledem vybrané učitelky realizují připravený projekt. Po prvních třech týdnech praxe proběhne na fakultě reflektivní seminář. Na něj navazuje další dvoutýdenní praxe. Po ukončení praxe následuje na fakultě další reflektivní seminář. Oba reflektivní semináře probíhají jako focus group. Sdílení zkušeností z různých MŠ v místě bydliště studentek formou prezentací a následné porovnání se zkušenostmi a znalostmi z praxí na fakultních mateřských školách může přispět k vytvoření reálného obrazu o předškolním vzdělávání. Další seminář proběhne na konci praxe. Oba semináře by měly studentům pomoci uvědomit si, jaké nároky na ně budou kladeny po nástupu do zaměstnání a jakou podporu jako začínající učitelé budou potřebovat. V rámci druhého semináře budou mít studenti možnost uspořádat si svá studentská portfolia pro prezentaci u státní závěrečné zkoušky.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2005. info
Výukové metody
praxe, seminář.
Metody hodnocení
projekt, portfolio.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.