XPSk01 The Introduction into Education and Psychology

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/1.3. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Sekaninová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
XPSk01/01: Fri 17. 9. 16:00–17:50 učebna 30, Fri 24. 9. 18:00–19:50 učebna 30, Fri 1. 10. 18:00–19:50 učebna 30, Fri 8. 10. 17:00–18:50 učebna 50, Fri 15. 10. 16:00–17:50 učebna 30, Fri 22. 10. 17:00–18:50 učebna 30, Fri 5. 11. 17:00–18:50 učebna 30, Fri 10. 12. 17:00–18:50 učebna 30, J. Lukas, V. Rodová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce basic terminology, philosophical and historical basis of education, general psychology and psychology of personality. The introduction is focused on pre-primary education.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to:
understand the basics and terminology of education and psychology;
read common educational and psychological texts for teacher, understand them and think about them creatively;
know names of important persons in education and understand the kernel of their legacy;
distinguish between academic education and psychology knowledge and common popular education and psychology knowledge.
Syllabus
  • Main topics:
  • Education as a scientific field, basic categories and terminology.
  • Process of upbringing in ancient times and Middle Ages
  • Educational thinkers in modern times
  • Educational institutions in 19th century
  • Educational reform movement and inception of alternative education
  • 20th century, century of the child
  • Child in kindergarten
  • Subject of psychology and its development. Conditionality of psyche. Consciousness, sensation and perception.
  • Attention, memory, imagination. Thinking, problem solving.
  • Thinking and speech. Intelligence, abilities. Creativity.
  • Learning. Learning outcomes, types of learning. Volition and decision making.
  • Personality – term, definition, structure and dynamics. Motivation, needs.
Literature
    required literature
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Online. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 9788026204039. [citováno 2024-04-23] info
  • PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ and Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Dějiny předškolní pedagogiky (History of preprimary pedagogy). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 79 pp. ISBN 978-80-210-5981-8. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 467 s. ISBN 9788024618326. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra and Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky (Chapters of General Education). Online. 1st ed. Brno: MSD s.r.o., 2007. 140 pp. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. [citováno 2024-04-23] info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. 472 s. ISBN 9788020014993. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Online. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004. 356 stran. ISBN 9788024608419. [citováno 2024-04-23] info
    recommended literature
  • Lenderová, M. & Rýdl, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století. Praha, Litomyšl: Ladislav Horáček – Paseka.
  • RÝDL, Karel and Eva ŠMELOVÁ. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Online. I. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 222 stran. ISBN 9788024430331. [citováno 2024-04-23] info
  • HARTL, Pavel and Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Online. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010. 797 stran. ISBN 9788073676865. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. Online. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 271 s. ISBN 9788073675677. [citováno 2024-04-23] info
  • BLACK-HAWKINS, Kristine, Lani FLORIAN and Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. Online. First published. London: Routledge, 2007. vii, 161. ISBN 9780415391986. [citováno 2024-04-23] info
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Online. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 281 s. ISBN 8086642178. [citováno 2024-04-23] info
  • ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Online. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000. xxiii, 768. ISBN 015508044X. [citováno 2024-04-23] info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Online. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996. 76 s. [citováno 2024-04-23] info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Online. Vydání 1. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 stran. ISBN 8085498278. [citováno 2024-04-23] info
  • SHOSTAKOVÁ, Marjoria. Nisa, dcera Kungů. : Intimní život ženy mizejícího světa z angl.. Online. 1. vyd. Praha, 1993. 303 s. : i. ISBN 80-204-0345-0. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods
lecture, class discussion, groupwork, homework
Assessment methods
Critical evaluation of scientific and popular text, written tests (70% of correct answers is needed to pass).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 konzultací.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/XPSk01