XTIk01 Informační technologie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTIk01/01: Pá 5. 10. 11:00–12:50 učebna 28, Pá 19. 10. 15:00–16:50 učebna 28, Pá 2. 11. 10:00–11:50 učebna 28, Pá 14. 12. 10:00–11:50 učebna 28, K. Picka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po absolvování předmětu by měl:
- umět využívat poznatky z vývojové psychologie při plánování činností dětí s digitálními technologiemi;
- chápat význam rozvoje algoritmického myšlení;
- umět metodicky zpracovat konkrétní aktivitu vedoucí k rozvoji informatického myšlení;
- prezentovat zpracovanou aktivitu v rámci semináře;
- znát a dodržovat zásady bezpečnosti a hygieny práce při práci s technologiemi;
- navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků v předškolním vzdělávání;
- prakticky vytvořit interaktivní studijní materiál a prezentovat jej;
- ovládat základy práce s interaktivními prvky a přípravou podpůrných materiálů pro výuku;
- efektivně využívat multimediální výukové materiály.
Osnova
  • 1. Digitální technologie - využití internetu v práci učitele MŠ, interaktivní tabule v MŠ, tablety a další dotyková zařízení v MŠ, další multimediální zařízení v MŠ.
  • 2. Algoritmy v běžném životě.
  • 3. Možnosti rozvoje algoritmického myšlení.
  • 4. Mezipředmětové vztahy – matematická pregramotnost (rozvoj prostorové orientace).
  • 5. Software pro děti.
  • 6. Dětské programovací jazyky.
  • 7. Digitální a robotické hračky.
  • 8. Výukové metody a formy s využitím digitálních technologií.
  • 9. Bezpečná práce s digitálními technologiemi v mateřské škole.
  • 10. Digitální technologie v životě mateřské školy - organizace řízených činností s digitálními technologiemi ve skupinách, digitální koutek, vlastní tvorba žáků za použití digitálních technologií.
Literatura
  • DOSTÁL, J. Tvorba výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 9788024427836
  • ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 312 s., ISBN 9788025122266
  • POŽÁR, J. Informační bezpečnost. Aleš Čeněk, 2005, ISBN 8086898385
  • DOSEDLA, Martin a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Kurz: MSBP_ZIT - Základy informačních technologií, SV4BP_DT1E Didaktická technologie 1, ZS1BP_DIT1 Informační technologie 1 - prezenční studium. In Katedra technické a informační výchovy - elmood.ped.muni.cz. 2014.
  • HLAVATÝ, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
  • DOSTÁL, J. Interaktivní tabule: Příručka plná otázek a odpovědí užitečných pro úspěšné využívání interaktivní tabule nejen ve vzdělávání. Olomouc, 2012, 66 s. ISBN 978-80-87658-00-0
  • ECKERTOVÁ, L. a D. DOČEKAL. Bezpečnost dětí na Internetu. Computer Press, 2013, ISBN 9788025138045
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
Student vytvoří interaktivní studijní materiál pro mateřské školy a obhájí jej. Zpracuje seminární práci na přidělené téma z oblasti ICT a MŠ.
Informace učitele
http://elmood.ped.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.