XTVp12 Základy gymnastiky a psychomotoriky

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Kouřilová (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVp12/01: Čt 8:00–8:50 tělocvična Poříčí 7, I. Kouřilová, H. Šeráková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen využít průpravná, kondiční a vyrovnávací cvičení při rozcvičení i konkrétní pohybové aktivitě, aplikovat základní sportovně gymnastické, rytmické a taneční činnosti s motivací a využít cvičení při rozvoji pohybových schopností a dovedností v oblasti motoriky, hudebně – pohybové výchovy a psychomotoriky aktivit odpovídající dětem předškolního věku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy se zaměřením na hudebně – pohybovou výchovu, gymnastiku a psychomotoriku; získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí předškolního věku.
Osnova
  • Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, význam cviků a zásady jejich použití. 2. – 3. Zdravotně preventivní pohybové aktivity – kompenzační (vyrovnávací) cvičení bez náčiní a s náčiním. 4. Držení těla a jeho poruchy, únava, tělovýchovné chvilky. 5. – 6. Základní pojmy spojené s hudebně pohybovou výchovou, tancem, hudebním a rytmickým doprovodem, názvy tanců, základní hudebně pohybové hry a činnosti. 7. – 8. Gymnastika hrou – metodické řady, dopomoc a záchrana u základních akrobatických prvků vhodných pro děti předškolního věku. 9. – 11. Psychomotorika - teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti, využití jednoduchého tradičního i netradičního nářadí a náčiní k výuce radosti a prožitku z pohybu v individuální či skupinové formě. 12. Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
  • BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 42 s. Publikace 4766/pd-10/09-17/99. ISBN 978-80-210-4838-6. info
  • KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 109 s. ISBN 8024716364. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 8021030674. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. první. Brno: Pedagogická fakulta MU Brno, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 137 stran. ISBN 8071786934. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika v hodinách TV na ZŠ a její vliv na rozvoj osobnosti dítěte staršího škol.věku. In Sborník. Ústí nad Labem: UJEP PeF Ústní nad LABEM, 1996, s. 99-102. ISBN 80-7044-138-0. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách. Krátký samostatný výstup s přípravou a zvládnutí provedení protahovacích, posilovacích. Znalost teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblast; zhotovení psychomotorické pomůcky a písemné zpracování jejího využití v rámci jedné psychomotorické aktivity.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.