XVVk08 Výtvarné projekty s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVk08/01: Pá 4. 3. 16:00–17:50 učebna 4, Pá 11. 3. 16:00–17:50 učebna 1, Pá 18. 3. 16:00–17:50 učebna 36, Pá 22. 4. 16:00–17:50 učebna 60, H. Stadlerová
Předpoklady
Absolvování XVVp04.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je koncipovat a realizovat výtvarné projekty pro předškolní vzdělávání, které nabídnou dětem příležitost vzdělávání přiměřenými zážitkovými metodami a formami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - reflektovat praxi výtvarných činností; - uplatňovat zážitkové formy vzdělávání; - koncipovat, realizovat a reflektovat výtvarnou řadu.
Osnova
  • Výtvarné řady a projekty a jejich uplatnění v předškolním vzdělávání; Základní principy tvořivých výtvarných činností a jejich aplikace v praxi (tvořivé a bezpečné prostředí, diferenciace a individualizace, komunikace a spolupráce, učení ke kreativitě, učení v souvislostech; Vytváření situací učení "ponořením" jako učením se v činnosti Respektování a aplikace principu tzv. blízké zkušenosti dítěte ve vzdělávací situaci; Pochopení a transfer do praxe principu "různorodosti a odlišnosti dětí” (chápání odlišnosti jako cenného zdroje pro účinnější učení); Plánování výtvarných činností s důrazem na práci s náhodou, hrou, otevřený konec a experimentální a badatelský charakter; Promyšlenost, organizace, řízení, schopnost improvizace a flexibilita v plánování učitele; Kulturní, umělecké či přírodní památky v okolí mateřské školy jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností - utváření vztahu dětí ke kulturním hodnotám, umění a životnímu prostředí prostřednictvím tvorby; Představení a reflexe realizovaných výtvarných činností sdílení zkušeností v pedagogické praxi (videozáznamy, fotodokumentace) - realizováno v součinnosti s předmětem Reflektovaná praxe k výtvarným projektům.
Literatura
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000. 177 s. ISBN 8072900161.
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2.
Výukové metody
Teoretická příprava; skupinové projekty; samostudium odborných, inspiračních a metodických zdrojů, reflektivní techniky.
Metody hodnocení
Aktivní účast v semináři, splnění dílčích skupinových úkolu, představení výstupů, vlastní i společná reflexe. Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace), realizace projektu v rámci předmětu Reflexivní praxe k výtvarným projektům a reflexe v rámci tohoto semináře. Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného videozáznamu, video či fotosekvencí. Reflexe. Vytvořený soubor - souvislý text doplněný o rozšiřující poznatky vyplývající ze společné závěrečné reflexe spolu s foto a videodokumentací - uložen v odevzdárně do určeného data.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.