XVVp04 Didaktika výtvarných činností

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Jitka Novotná (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVp04/01: St 12:00–13:50 učebna 16, P. Novotná
XVVp04/02: St 12:00–13:50 učebna 9, J. Ovčáčková
Předpoklady
Elementární teoretické znalosti (terminologie, umění a kultura) a výtvarné dovednosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podpora výtvarných činností byla vždy nedílnou součástí předškolního vzdělávání. RVP PV umožňuje realizaci daných cílů různorodými prostředky, které by měly zahrnovat i tvorbu. Je třeba znát její prostředky, nabízet je dětem v přiměřené formě tak, aby v maximální míře umožnily rozvoj dítěte, podporovaly jeho výtvarnou seberealizaci a aktivní přístup k učení. Cílem předmětu je porozumět možnostem a přínosu výtvarných činností v předškolním vzdělávání.
Výstupy z učení
Studenti se orientují v kurikulárním dokumentu, jsou schopni kompetentně projektovat, realizovat a reflektovat výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, vymezit a obhájit přínos výtvarných činností jako prostředku realizace cílů předškolního vzdělávání. Zpracují písemnou reflexe a pořídí fotodokumentace výtvarné činnosti v mateřské škole (aktivní ověření teoretických znalostí a praktických výtvarných dovedností).
Osnova
  • Výtvarná výchova jako součást rozvoje celé osobnosti dítěte. Proudy ve výtvarné výchově v kontextu předškolního vzdělávání. Výtvarné činnosti a kurikulární dokument (RVP PV). Příležitosti k učení, cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky) Výtvarné činnosti v reálné školní praxi, příklady dobré praxe. Popis a reflexe realizované výtvarné činnosti realizované formou mikrovýstupu, prezentace, obhajoba metod, forem, výtvarných prostředků. Kritéria hodnocení výsledků výtvarných činností dětí.
Literatura
  • Babyrádová, H. (2004). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU.
Výukové metody
teoretická příprava, praktický výstup
Metody hodnocení
analýza dat, prezentace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.