PdF:XVVp04 Didaktika výtvarných činností - Informace o předmětu
XVVp04 Didaktika výtvarných činností
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVVp04/KombiSem01: Pá 20. 9. 9:00–11:50 učebna 15, Pá 27. 9. 18:00–18:50 učebna 15, Pá 18. 10. 13:00–14:50 učebna 15, Pá 8. 11. 13:00–14:50 učebna 13, P. Novotná, H. Stadlerová
XVVp04/01: Čt 14:00–15:50 učebna 13, P. Novotná - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět možnostem a přínosu výtvarných činností v předškolním vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - kompetentně projektovat a reflektovat výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.
- Osnova
- Dětský výtvarný projev jako projev spontaneity. Vývojové a typologické specifika. Interpretace a hodnocení. Individualizace a diferenciace ve výtvarných činnostech v primárním vzdělávání. Tvořivost Výtvarné činnosti jako prostředek rozvoje celé osobnosti dítěte. Bezpečné a tvůrčí prostředí Prožitkové učení ve výtvarných činnostech Výtvarné činnosti a kurikulární dokument (RVP PV). Příležitosti k učení, cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky. Výtvarné činnosti ve školní praxi, příklady dobré praxe. Popis, reflexe (příp. realizace) výtvarné činnosti pozorované v praxi - prezentace, obhajoba vlastní alterace, metod, forem, výtvarných prostředků.
- Literatura
- povinná literatura
- STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
- doporučená literatura
- Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE.
- Stadlerová, H. & kol. (2011). Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MUNI PRESS.
- Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
- STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ a Eva KALIČINSKÁ. Děti pro Lidice. Children for Lidice. International Childrens Exhibition of Fine Arts Lidice. první. Brno: Památník Lidice. Masarykova univerzita., 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8823-8. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 108 stran. ISBN 9788024438184. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Bianka. In Spontánní umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 2010, s. 270-275, 5 s. 1. vyd. Brno, 360 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU. ISBN 978-80-210-5400-4. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
- neurčeno
- Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Nakladatelství MU v Brně.
- Výukové metody
- teoretická příprava, reflexe, skupinová a individuální práce, alterace
- Metody hodnocení
- aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), teoretická domácí příprava, průběžné plnění domácích zadání, závěrečný projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XVVp04