PdF:XVVp08 Výtvarné projekty s reflektova - Informace o předmětu
XVVp08 Výtvarné projekty s reflektovanou praxí
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Absolvování XVVp04. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je koncipovat a realizovat tvůrčí projekty v předškolním vzdělávání a na jejich základě reflektovat a analyzovat vzdělávací proces a identifikovat klíčové situace ovlivňující jeho kvalitu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - identifikovat zážitkové momenty v životě dítěte, které se mohou stát východiskem jeho tvůrčích aktivit (s důrazem na různorodé formy expresivních projevů dítěte) - identifikovat na příkladu reálných pedagogických situací (školní praxe) projevy tvořivosti dětí ve výtvarných činnostech i v běžných situacích předškolního vzdělávání. - reflektovat výtvarné činnosti v mateřské škole, pojmenovat klíčové situace, které podporují nebo limitují aktivní přístup dítěte k vlastnímu rozvoji. - uplatňovat vlastní zkušenosti, analýzu situací ze záznamu v konfrontaci s teoretickými znalostmi. - reflektovat a analyzovat proces, identifikovat klíčové situace ovlivňující kvalitu výuky - uplatňovat integrativní pojetí, zážitkové formy a základní principy tvořivosti v předškolním vzděláváním na základě získaných znalostí a zkušeností koncipovat tvořivé aktivity tak, aby v maximální míře podporovaly aktivní přístup dítěte a jeho samostatnost; - aplikovat principy projektové výuky do předškolního vzdělávání, přijímat dítě jako spolutvůrce obsahu vzdělávání (reagovat na jeho zájem zkoumat, objevovat, potřebu se něco nového dozvědět). - aplikovat znalosti v reálné pedagogické praxi přípravou, realizací studentského tvůrčího projektu se skupinou dětí předškolního věku.
- Osnova
- - Realizace tvůrčích aktivit v kooperaci se studenty výtvarného oboru formou společného workshopu – prohloubení vlastní zkušenosti jako východiska uvažování nad obsahem výtvarných projektů (aplikace principů projektové výuky). Spolupráce rozšiřující znalosti technologického charakteru, tvůrčí práce s novými médii a další témata. - Kultura a umění a svět, který dítě obklopuje jako zdroj zkušeností a zážitků. Utváření vztahu dětí ke kulturním hodnotám, umění a životnímu prostředí prostřednictvím tvorby. - Charakteristika tvořivých činností, přínos pro předškolní děti, limity rozvoje tvořivosti v mateřské škole. Identifikace projevů tvořivosti v pedagogické praxi. Analýza konkrétních jevů, situaci a interakcí z pohledu oborové didaktiky. - Aplikace nových znalostí a získávání zkušeností v reálné pedagogické praxi přípravou, realizací a reflexí studentského tvůrčího projektu se skupinou dětí předškolního věku. - Uplatňování integrativní pojetí předškolního vzdělávání a zážitkové učení (multidisciplinární projekty). Respekt k dítěti a jeho individuálním charakteristikám, odlišnost jako zdroj pro vzájemné učení obohacování se (elementární úroveň vrstevnického učení). - Důraz na experimentální a hravé aktivity s otevřeným koncem, náhoda jako výzva ke zkoumání a hledání různorodých řešení. - Cílenost předškolního vzdělávání a flexibilní řešení výukových situací. - Reflektivní didaktická analýza tvůrčích studentských projektů. Sdílení zkušeností. - Představení a reflexe realizovaných výtvarných činností sdílení zkušeností v pedagogické praxi (video, audiozáznamy, fotodokumentace) - Realizace v součinnosti s předmětem Reflektovaná praxe k výtvarným projektům
- Literatura
- STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
- SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, projektová výuka (skupinové a individuální projekty), didaktická analýza audiovizuálních materiálů, reflektivní metody
- Metody hodnocení
- aktivní účast v semináři, samostudium (tutoriál, literatura), aktivní účast (workshopy aj.), příprava a realizace série navazujících tvůrčích činností - tvůrčí studentský projekt, představení výstupů formou zpracovaného komentovaného záznamu (audio, video, foto) a analýzy vzdělávacího procesu, vlastní i společná reflexe formou kolokvia. Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace), realizace projektu v rámci předmětu Reflexivní praxe k výtvarným projektům a reflexe v rámci tohoto semináře. Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného audiozáznamu, videa či fotosekvencí. Reflexe. Vytvořený soubor - souvislý text doplněný o rozšiřující poznatky vyplývající ze společné závěrečné reflexe spolu s foto a videodokumentací - uložen v odevzdárně do určeného data.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XVVp08