YPPp01 Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Sandra Bejdáková (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YPPp01/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 14:00–15:50 učebna 39, V. Najvarová, Z. Syslová, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit soubor znalostí a dovedností studentů získaných v předchozím studiu předškolní pedagogiky. Student hlouběji porozumí tématům, jakými jsou současné společenské pojetí vzdělání, antipedagogické trendy ve společnosti, současný výzkum nejen v předškolní pedagogice, spolupráce se školou a rodinou, problematika vzdělávání dětí mladších tří let, evaluace ve vzdělávání apod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat současné pojetí vzdělávání ve společnosti a popsat souvislosti (společnost vědění, informační společnost); charakterizovat další směry předškolní pedagogiky (např. antipedagogika, černá pedagogika apod.) a shrnout různá pojetí jejich představitelů; popsat a identifikovat současné trendy v pedagogickém výzkumu; identifikovat a shrnout vliv rodinného zázemí na rozvoj dítěte; popsat faktory, jež ovlivňují spolupráci mateřské školy a rodiny; navrhnout plán na podporu spolupráce školy a rodiny při řešení konkrétního problému; určit a popsat současné domácí a zahraniční trendy ve vzdělávání dětí do tří let; aplikovat poznatky z oblasti začlenění dvouletých dětí do mateřské školy a navrhnout konkrétní řešení v mateřské škole;
Osnova
  • 1-2 současné pojetí vzdělávání, společnost vědění atd. 3-4 Vznik a vývoj antipedagogiky. Představitelé antipedagogiky a jejich myšlenky. Současné antipedagogické trendy (černá pedagogika, unschooling atd.). 5-6 Současný výzkum v pedagogice a jeho současné podoby a výsledky v předškolní pedagogice. 7-8 Autoevaluace školy a její dopady na kvalitu. 9-10 Rodina a její vliv na rozvoj dítěte. Spoluúčast rodiny na předškolním vzdělávání. Plán pro podporu spolupráce rodiny a školy při řešení problémů. 11-12 Historie a současnost vzdělávání dětí do tří let v České republice. Specifika práce učitele s dětmi raného věku. Vzdělávání dětí do tří let v zahraničním kontextu a možnosti začlenění dvouletých dětí v mateřské škole v ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • MORRISON, George S. Early childhood education today. Thirteenth edition. Boston: Pearson, 2015, xxi, 578. ISBN 9780133436501. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace mateřské školy. Cesta ke kvalitě vzdělávání. první. Praha: Portál, 2012, 213 s. ISBN 978-80-262-0183-0. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 8021035986. info
    doporučená literatura
  • KARTOUS, Bohumil. No future : vezeme děti na parním stroji do virtuální reality? Illustrated by Jáchym Kartous. První vydání. Praha: 65. pole, 2019, 243 stran. ISBN 9788088268307. URL info
  • GRAY, Peter. Svoboda učení : jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Translated by Jiří Košárek - Pavel Křenek - Martina Linhartová - Lenka Piz. Druhé, rozšířené vydán. Praha: PeopleComm, 2016, 180 stran. ISBN 9788087917176. URL info
  • NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill : příběh první demokratické školy na světě. Edited by Albert Lamb, Translated by Viktor Jurek. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059. info
  • Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. Edited by Milan Pol - Milada Rabušicová. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 129 s. ISBN 808593132X. info
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinová práce, projekty.
Metody hodnocení
Hodnocení úkolů a aktivity na seminářích, seminární práce (konspekt).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.