YPPp07 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je znát a aplikovat principy efektivní pedagogické komunikace při vedení malých týmů nebo při poskytování kolegiálního mentoringu; rozumět specifikům při komunikaci s rodiči dětí a s dalšími odborníky (speciální pedagog, psycholog atd.); rozumět základním lidským potřebám a jejich odrazu v komunikaci, rozvoj schopností a dovedností spojených s kolegiální podporou (mentoring).
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: popsat principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání; • identifikovat jednotlivé fáze GROW modelu a vést s jeho pomocí rozhovor; aplikovat principy efektivní komunikace při rozhovorech s jinými odborníky a rodiči; • praktikovat při práci ve dvojicích a trojicích aktivní naslouchání; • orientovat se v základních pojmech a dovednostech mentora vést malý tým kolegů za účelem spolupráce a rozvoje mateřské školy; kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace; propojit poznatky s předmětem Mentorská a souvislá praxe.
Osnova
  • 1.-2. Úvod do koučování a mentoringu – role mentora, Mentoring a jeho formy v kontextu školství 3.-4. Budování a specifika vztahu mentor – mentee; Kompetence a komunikační strategie mentora, aktivní naslouchání 5.-6. Plánování, formulace a realizace dílčích kroků; GROW model; Expertní a partnerský přístup ve vedení lidí a malých týmů 7.-8. Vedení malých týmů. Práce se změnou. 9. -10. Kvality mentora, Mentorské pasti, Etický kodex mentora; Přínosy mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci 11. - 12. Komunikace s dalšími odborníky (SPC, PPP) a rodiči na základě svých vlastních zkušeností a rozhovorů s praktikující studenty bude dávat studentům na praxi zpětnou vazbu k jejich činnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • RODD, Jillian. Leadership in early childhood. 2013. 284 s. ISBN: 13-978-0-335-24680-9
  • SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 252 s. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]. ISBN 978-80-7598-276-6. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 173 s. ISBN 9788026202226. info
    doporučená literatura
  • Respektovat a být respektován
  • FERRISS, Timothy. Tribe of Mentors: Short Life Advice from the Best in the World. Houghton Mifflin Harcourt, 2017. 598. ISBN: 1328994961.
  • FERRISS, Timothy. Nástroje titánů : návyky a taktiky výjimečných osobností, miliardářů a světových ikon. Edited by Arnold Schwarzenegger, Translated by Jaromír Vicari - Kateřina Ešne. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, xxvii, 664. ISBN 9788075550392. URL info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Translated by Norma Garcíová. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2016, 221 stran. ISBN 9788026210795. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Dan Roger STRÄNG, Roald JENSEN a Dag SØRMO. Podpora učení ve školách. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 147 s. ISBN 978-80-210-8310-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8310-2016. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
Výukové metody
přednáška, skupinová práce, modelová situace, aktivní účast na semináři.
Metody hodnocení
Reflexe zpracovaných úkolů a zpětnovazební deník témat předmětu; závěrečný test popř. ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.