YSPk01 Oslabení dílčích funkcí a prevence deficitů v předškolním věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte v předškolním věku a možnostmi jejich rozvoje v MŠ.
Výstupy z učení
Student se seznámí s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte předškolního věku v kognitivních a percepčních funkcích, v oblasti sociální a emoční.
Student získá přehled základních možností podpory dítěte a rozvoje jednotlivých oslabených funkcí.
Osnova
  • Oslabení dílčích funkcí – definice, obsah pojmu.
  • Zrakové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Sluchové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Pozornost a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Paměť a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Intermodální kódování a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Specifika emoční a sociální zralosti u dítěte v předškolním věku.
Literatura
  • SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
  • POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-223-2.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 197 s. ISBN 9788073673215. info
Výukové metody
Prezentace jednotlivých oblastí oslabení výkonu, diskuze, praktická cvičení spojená s reedukačními metodami a technikami, práce s pomůckami.
Metody hodnocení
Případová studie podle studentem zvoleného zadání.
Informace učitele
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.