YSPp01 Oslabení dílčích funkcí a prevence deficitů v předškolním věku

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YSPp01/01: Čt 12:00–13:50 učebna 62, kromě Čt 27. 10., A. Sedláčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte v předškolním věku a možnostmi jejich rozvoje v MŠ.
Výstupy z učení
Student se seznámí s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte předškolního věku v kognitivních a percepčních funkcích, v oblasti sociální a emoční.
Student získá přehled základních možností podpory dítěte a rozvoje jednotlivých oslabených funkcí.
Osnova
  • Oslabení dílčích funkcí – definice, obsah pojmu.
  • Zrakové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Sluchové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Pozornost a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Paměť a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Intermodální kódování a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Specifika emoční a sociální zralosti u dítěte v předškolním věku.
Literatura
  • POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-223-2.
  • SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 1. Praha: Portál. 197 s. ISBN 9788073673215. 2008. info
Výukové metody
Prezentace jednotlivých oblastí oslabení výkonu, diskuze, praktická cvičení spojená s reedukačními metodami a technikami, práce s pomůckami.
Metody hodnocení
Případová studie podle studentem zvoleného zadání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.