YVV01 Artefiletika v předškolním vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2023

Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování didaktiky výtvarných činností, didaktiky hudební výchovy a základů dramatické výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit možnosti uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích a nabídnout pojetí, které respektuje individuální dispozice dítěte a směřuje k sebepoznání, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji v předškolním vzdělávání. Předmět nabídne teorii a praxi artefiletického pojetí expresivní tvorby (výtvarné, hudební, dramatické) v mateřské škole. Přiblíží jeho specifika, nabídne příklady, jak realizovat artefiletické činnosti v mateřské škole. Bude se zabývat konkrétními příklady z pedagogické praxe, které prokazují přínos osobnostnímu a sociálnímu rozvoji se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Orientovat se v problematice různorodých pojetí výtvarného a hudebního vzdělávání a uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích. Projevit znalosti a dovednost z artefiletiky, umět projektovat, realizovat a reflektovat výtvarnou, hudební a dramatickou činnost pro předškolní vzdělávání v artefiletickém pojetí.
Osnova
  • Osobnostní a sociální rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání Role umění v předškolním vzdělávání Arteterapie, speciální výtvarná výchova, artefiletika, muzikofiletika – teoretická východiska, odlišnosti Principy artefiletické koncepce Průběh artefiletické aktivity v mateřské škole Expresivní tvorba a reflexivní dialog Přínos artefiletiky v předškolním vzdělávání
Literatura
    doporučená literatura
  • DRLÍČKOVÁ, S. (2014). Muzikofiletika. In Arteterapie, 2014, č. 34, s. 75–89. GÉRINGOVÁ, J. (2011). Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karoli
Výukové metody
tvořivé, zážitkové a reflektivní činnosti
Metody hodnocení
Aktivní účast (100%), reflexe procesu tvorby
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/YVV01