YVVk01 Artefiletika v předškolním vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 8. 10. 10:00–10:50 učebna 15, Pá 15. 10. 11:00–11:50 učebna 15, Pá 12. 11. 11:00–11:50 učebna 21, Pá 3. 12. 8:00–8:50 učebna 15
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
YVVk01/01: Pá 8. 10. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 15. 10. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 12. 11. 12:00–13:50 učebna 21, Pá 3. 12. 9:00–10:50 učebna 15, P. Novotná, V. Rodová, H. Stadlerová, D. Taylor
Předpoklady
Absolvování didaktiky výtvarných činností, didaktiky hudební výchovy a základů dramatické výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit možnosti uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích a nabídnout pojetí, které respektuje individuální dispozice dítěte a směřuje k sebepoznání, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji v předškolním vzdělávání. Předmět nabídne teorii a praxi artefiletického pojetí expresivní tvorby (výtvarné, hudební, dramatické) v mateřské škole. Přiblíží jeho specifika, nabídne příklady, jak realizovat artefiletické činnosti v mateřské škole. Bude se zabývat konkrétními příklady z pedagogické praxe, které prokazují přínos osobnostnímu a sociálnímu rozvoji se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Orientovat se v problematice různorodých pojetí výtvarného a hudebního vzdělávání a uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích. Projevit znalosti a dovednost z artefiletiky, umět projektovat, realizovat a reflektovat výtvarnou, hudební a dramatickou činnost pro předškolní vzdělávání v artefiletickém pojetí.
Osnova
  • Osobnostní a sociální rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání Role umění předškolním vzdělávání Arteterapie, speciální výtvarná výchova, artefiletika, muzikofiletika – teoretická východiska, odlišnosti Principy artefiletické koncepce Průběh artefiletické aktivity v mateřské škole Expresivní tvorba a reflexivní dialog Přínos artefiletiky v předškolním vzdělávání
Literatura
    doporučená literatura
  • DRLÍČKOVÁ, S. (2014). Muzikofiletika. In Arteterapie, 2014, č. 34, s. 75–89. GÉRINGOVÁ, J. (2011). Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karoli
Výukové metody
teoretická příprava, projekt
Metody hodnocení
seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.