ZS1BK_ABI2 Cvičení aplikovaná biologie

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Ukončení předmětů: ZS1BK_PAEK, ZS1BK_IVZ1, ZS1BK_IVZ2, ZS1BK_IVZ3, ZS1BK_IVZ4, ZS1BK_ZBUC, ZS1BK_PBGP nebo ZS1BP_PAEK, ZS1BP_IVZ1, ZS1BP_IVZ2, ZS1BP_IVZ3, ZS1BP_IVZ4, ZS1BP_ZBUC, ZS1BP_PBGP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení ve výuce o přírodě a společnosti v primárním vzdělávání. Předmět z projektu Biologie pro život a zdraví;
Na konci kurzu bude student schopen:;
- rozumět a vysvětlit význam integrace ve výuce o přírodě a společnosti v primárním vzdělávání;
- použít vhodné odborné zdroje k přípravě, realizaci i analýze integrované výuky v terénu, zaměřené na informace o přírodě a společnosti v primárním environmentálním vzdělávání;
- využívat aktivizující metody a formy (zaměřené na problematická témata učení o přírodě a společnosti), získané zkušenostním učením - dle předlohy navrhnout, s učitelem a žáky zrealizovat a pomocí skupiny a lektora analyzovat navržený program;
- předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí v souvislosti s obsahem kurzu;
- na základě nabytých vědomostí vést diskusi o významu integrované výuky pro environmentální vzdělávání učitelů 1. st.;
Hledání odpovědí na otázky co, jak, proč, pomocí čeho, kdy a kde učit integrovaně a v terénu pro život a zdraví, realizují studenti ve skupinách a ověřují prostřednictvím alternativní asistentské praxe. V závěru si při práci s žáky prakticky ověřují vlastní znalosti, dovednosti a postoje pro dodržování zásad udržitelného života a zdraví.
Osnova
  • 1,Rozvoj aktivního učení a sebereflexe, upevňování odborných dovedností - studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání;
  • 2,Cílené propojování odborného integrovaného základu s vytvářením pedagogických zkušeností - studenti připraví a zrealizují aktivity pro žáky;
  • 3,Záměrné vytváření implicitních pedagogických znalostí prostřednictvím odborně správně zvnitřnělého a holisticky pojatého základního učiva v modelových situacích, cestou zkušenostního učení;
  • - studenti se zapojí do výuky prostřednictvím celosvětového programu GLOBE;
  • - stav kvality prostředí budou sledovat pomocí praktických činností programu Ozon;
  • - analýza, syntéza a hodnocení získaných zkušeností, jako start do oborové didaktiky.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 80-7238-157-1. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Výukové metody
teoretická příprava, e-learning, skupinová diskuse,skupinový projekt, alternativní praxe
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení a plněním zadaných úkolů v průběhu semestru.Výstupem je závěrečný skupinový projekt.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ZS1BK_ABI2