ZS1BK_APB1 Aplikační blok z psychologie 1 - Metody psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 4 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu je poskytnout posluchačům základní informaci o vybraných psychologických diagnostických metodách a technikách, které lze využít v podmínkách práce učitele 1. stupně základní školy. 1. Seznámí se s možnostmi využití dětské kresby pro posouzení dosaženého stupně psychického vývoje v podmínkách práce učitele. 2. Seznámí se s pojmem lateralita, vývojem laterality od narození do 15 let. Budou informováni o postupech orientačního ověření laterality , bude jim prezentována Zkouška laterality Matějčka-Žlaba. 3. Seznámí se s problematikou psychické způsobilosti k zahájení školní docházky.
Osnova
  • Cílem programu je poskytnout posluchačům základní informaci o vybraných psychologických diagnostických metodách a technikách, které lze využít v podmínkách práce učitele 1. stupně základní školy. 1. Seznámí se s možnostmi využití dětské kresby pro posouzení dosaženého stupně psychického vývoje v podmínkách práce učitele. 2. Seznámí se s pojmem lateralita, vývojem laterality od narození do 15 let. Budou informováni o postupech orientačního ověření laterality , bude jim prezentována Zkouška laterality Matějčka-Žlaba. 3. Seznámí se s problematikou psychické způsobilosti k zahájení školní docházky.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 1) min. 50% aktivní účast na seminářích 2) znalost témat probíraných na seminářích 3) vypracování 3 seminárních prací.
Informace učitele
Seminární práce: 1. Orientační posouzení laterality. Posuďte lateralitu u 3 dětí ve věku 5;0 až 7;6 let. Zkoušky oka: - kukátko - manoptoskop. Zkoušky ruky: - sáhni si na ucho, nos, koleno. - Jak nejvýš dosáhneš. Otázka: Kterou rukou si čistíš zuby? 2. Určete zobrazovací schéma v kresbě postavy u 3 dětí ve věku 5;0 až 7;6 let. K hodnocení užijte postupu Ley Švancarové. Pomůcky: papír formátu A5 (na výšku), podmínky viz text L. Švancarové. Instrukce (chlapci): nakresli pána, ale nejlíp, jak umíš. Instrukce (děvčata): nakresli maminku, ale nejlíp, jak umíš. Čas neomezen. 3. Administrujte Jiráskův-Matějčkův kresebný Orientační test školní zralosti. Popište provedení výzkumu. Výsledky stručně interpretujte. O výzkumu podají písemnou a ústní zprávu. Předložená seminární práce je východiskem k rozpravě nad ní a ověření znalostí. Literatura k dalšímu studiu: Švancara, J. (ed.): Diagnostika psychického vývoje. Avicenum, Praha 1974, kap. Vývoj zobrazovacích schopností. Žlab, Z. - Matějček, Z. : Zkouška laterality. Příručka. Psychodiagnostika Brno, více vydání. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001, vybrané kapitoly Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení. SPN, Praha 1974 nebo Matějček, Z.: Dyslexie. Praha, SPN 1987 nebo Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. H&H, Jinočany 1993, nebo Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.