ZS1BK_APP1 Asistentská pedagogická praxe I (průběžná)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1 den. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl kurzu je poskytnout studentům počáteční empirickou orientaci v současné škole a výchovných zařízeních tak, aby se potvrdila jejich profesní motivace a vytvořil se komplexní (racionální, dovednostní i postojový) odrazový můstek pro výuku pedagogických disciplín.
Osnova
  • 1. Praktické seznámení se životem školní třídy, učitele, školy (pravidla, normy, zvyky, rituály) základní školskou dokumentací (tj. vědět, jak vypadají a jaké položky jsou stěžejní v jednotlivých materiálech: třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, vysvědčení, atd.). Učitelský záznamník (notes). Kniha úrazů.
  • 2. Individuální práce s dítětem. Jaký je dětský svět. Pozorování a analýza dynamiky poznávacího procesu v průběhu školní práce s vybraným dítětem (v elementárních třídách).
  • 3. Založení odborného portfolia: poznatky, zjištění, výzkumné zprávy a další dokumentace. Hospitační záznam.
  • 4. Pozorování života pedagogického sboru. Postřehy k týmové spolupráci a řízení školy.
  • 5. Pozorování důsledků fungování školského systému v ČR. Cíle versus praktické efekty. Postřehy z praxe.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999. s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva, 1999. s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999. s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido, 1999. s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999. s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Typ výuky: praxe Typ ukončení: portfolio, zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.