ZS1BK_CjC4 Současný český jazyk 4 - slovní zásoba a tvoření slov

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/6. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět zahrnuje dvě disciplíny: nauku o slovní zásobě (lexikologii) a tvoření slov. Cílem první disciplíny je seznámit studenty se strukturou české slovní zásoby, s její charakteristikou, s kritérii třídění slovní zásoby a stručně také se současnými tendencemi jejího vývoje, především s vlivem přejímání slov z cizích jazyků na její rozvoj. Teoretické poznatky získané na volitelné přednášce a studiem literatury jsou aplikovány při práci s texty. Cílem nauky o tvoření slov je seznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky. Předmět předpokládá znalost základních jazykovědných pojmů a poznatky získané v předmětech Současný český jazyk I - úvod, fonetika a fonologie a Současný český jazyk II - tvarosloví. Uplatňován je zřetel k potřebám výuky českého jazyka na 1. stupni.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná. 3. Příslušnost slov ke strukturním a nestrukturním útvarům národního jazyka;příslušnost slov ke stylovým vrstvám; expresivita slova; frekvence slov v současné češtině a v textech různých stylových vrstev. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Charakteristika slov z hlediska původu. (Poznatky jsou využívány při práci s autentickým textem). 4. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes. 5. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu. 6. Vztahy hyperonymicko-hyponymické. 7. Vlastní jména. Druhy vlastních jmen. Vlastní jména ve výuce českého jazyka na 1. stupni základní úkoly 8. Lexikální rozbor pojmenování. 9. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná. 10. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky, produktivita. Slovotvorné kategorie, slovotvorné typy. 11. Příponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí, slovotvorné kategorie a formální prostředky. Produktivita slovotvorných formantů. 12. Předponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí 13. Skládání slov v češtině. Zkracování slov. 14. Rozbor stavby slova.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení z nauky o slovní zásobě a tvoření slov pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 88 s. ISBN 80-210-3343-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 49 s. ISBN 8021012862. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou po ukončení konzultací (v termínech vypsaných vyučující). Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=531 http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=533
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=53, http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=533
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=531 http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=533
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BK_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.