ZS1BK_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Alice Křížová Stuchlíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 10. 10. 11:10–12:50 učebna 5, Pá 21. 11. 14:50–16:30 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o vývoji výtvarné kultury do 19. století.Charakteristiky jednotlivých uměleckých slohů či směrů se stanou východiskem interpretace vybraných uměleckých děl.
Osnova
  • Chronologie přednášek: 1. Pravěk mystérium obrazu 2. Egypt/Mezopotámie nesmrtelnost v obrazu 3. Řecko/Řím krása těla i duše 4. Románské umění nástup jiné formy 5. Gotika I. symbol a imaginace 6. Gotika II. 7. Renesance I. znovu objevený svět 8. Renesance II. 9. Baroko I. síla v obrazu 10. Baroko II./Klasicismus
Literatura
  • MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 1. vyd. Praha: Idea Servis, 2000, 220 s. ISBN 80-85970-31-7. info
  • MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. Edited by Marie Černá. 3. vyd. Praha: Idea Servis, 1998, 183 s. ISBN 80-85970-23-6. info
  • TROJAN, Raul a Bohumír MRÁZ. Malý slovník výtvarného umění. Vydání druhé, upravené,. Praha: Fortuna, 1996, 236 stran. ISBN 8071683299. info
  • MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury : pro II. ročník SUPŠ, studijní obor užité umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 149 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, výstava výtvrného umění,domácí práce
Metody hodnocení
Požadavek k zápočtu: - vstupní test elementárních vědomostí - zpracování seminární práce: projekt interpretace uměleckého díla individuální přístup každý si zvolí dle předloženého seznamu umělecké dílo, které bude následně dle osobně zvoleného rámce písemně interpretovat, cílem je projekt využitelný v pedagogické praxi
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.