ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Slavíčková (náhr. zkoušející), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
ZS1BK_IVZ1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
- získání a sjednocení znalostí o rozmanitosti chemických látek a životních forem na Zemi;
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi;
- porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti;
- vysvětlit základní podmínky života na Zemi;
-vysvětlit základní projevy života na Zemi;
- vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
-využívat e-learning ke studiu a sebereflexi;
Osnova
  • Z čeho je tvořena planeta Země i celý vesmír?
  • Jak se utvářely nerostné suroviny.
  • Převládal vždy v atmosféře Země dusík a kyslík?
  • Proč je voda tekutým pokladem naší Země?
  • Půda jako přírodní bohatství.
  • Jak se pohybují látky v krajině.
  • Co je podstatou přechodu neživé přírody na přírodu živou?
  • Vznik a specifikum života na Zemi.
  • Co je společné všem živým organizmům?
  • Jak fungují živé organizmy?
  • Fotosyntéza zabezpečuje život na Zemi.
  • Rozmanitost života jako důsledek dědičnosti a proměnlivosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s. ISBN 9788071822134. info
    neurčeno
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
Výukové metody
přednášky, domácí příprava, skupinová seminární práce
Metody hodnocení
Písemný test se skládá obvykle z 15 otázek K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 75%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.