ZS1BK_KD Communication skills

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Annotation: The aim of PSE is to offer not only the theoretical basis in the field of personality, social and moral education, but also practical training, such as PSE methods adoption. PSE is meant as a way of learning to choose a way of live responsible to oneself as well as to the others.
Syllabus
  • Self-knowledge. 2. Self-regulation, self-organization. 3. Percepce. 4. Creativity. 5. Communication. 6. Cooperation. 7. Interpersonal relationships. 8. Problem solving. 9. Behavior in simulated situation. 10. Role playing. 11. Values and attitudes. 12. Practical ethics.
Literature
  • 101 ways to develop student self-esteem and responsibility (Orig.) : Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře : [pro učitele a vychovatele dětí od 10 let a mládeže]. info
  • VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 2 : uvolnění napětí, zvědavost, učení, komunikace, vztahy : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 133 s. ISBN 9788073673529. info
  • VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 1 : zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 138 s. ISBN 9788073672867. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk and Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-408-7. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
  • CANFIELD, Jack and Frank SICCONE. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 380 s. ISBN 80-7178-194-0. info
Assessment methods
Attendance 80%, a presentation, a written essay.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/ZS1BK_KD