ZS1BK_PsVV Educational Psychology Lecture

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Psychologie vyučování a výchovy navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 20. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování
Literature
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků (Teaching styles and learning strategies). In Problémy kurikula základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006, p. 99-111, 12 pp. ISBN 80-210-4125-0. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Výchova dětí se závadami a poruchami chování. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 18 s. ISBN 8072040685. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 17 s. ISBN 8072041053. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 pp. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/ZS1BK_PsVV