ZS1BK_RGR4 Gramatika 4 (syntax) - Rj

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Halina Cvrková, Ph.D. (cvičící), PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (zástupce)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jarmila Krystýnková, CSc.
Předpoklady
Absolvovaní předmětu ZS1BK_RGR3.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na jednotlivých cvičeních vypracovat praktické znalostí v určování typu syntaktických vztahů ve větě, způsobu vyjádření hlavních větných členů. Určování hlavních a rozvíjejících členů ve větě, způsobu jejich vyjádření a jednočlenných vět a souvětí v textů.
Osnova
  • Rozbory textů, určování typů syntaktických vztahů ve větě, způsobu vyjádření hlavních větných členů, jejich určování ve větě. Procvičují se také překlady z češtiny do ruštiny a naopak. Hlavní pozornost je věnována jevům, v nichž se oba jazyky vzájemně liší. Jednoduchá věta a souvětí, věta jednočlenná a dvojčlenná, věta holá a rozvitá, základní větné členy (podmět, přísudek). Rozvíjející větné členy. Souvětí.
Literatura
  • KUBÍK, Miloslav. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1974. 205 s. 14-628-74
  • BABAJCEVA, V.V. Sovremennyj russkij jazyk. Sintaksis i punktuacija. Moskva: Prosveščenije, 1987. 255 s. BBK 81. 2R.
  • Rejmánková, L. Kommunikativnyje upražněnija po sintaksisu russkogo jazyka. Pedagogická fakulta v Hradci Králové. 1981.
  • ADAMEC, P. Sbírka cvičení z ruské skladby. Praha: SPN: 1962. 192 s. 17-222-62.
  • KUBÍK, Miloslav. Praktičeskij kurs sintaksisa russkogo jazyka. Praha: SPN, 1977.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.