ZS1BK_ZNP1 Živá a neživá příroda 1

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Aktivní účast na cvičení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sjednocení středoškolské úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, procvičování třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Poznávání umožňuje nejen metodou pozorování, ale i formou pokusů, her, návštěvou specializovaných pracovišť a diskusí s odborníky. Volitelnou součástí je exkurze a cvičení v terénu. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů pro přípravu na specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelsví. Živá a neživá příroda 1 se orientuje především na procvičování poznatků z mineralogie a geologie, třídění přírodnin, poznávání užitkových rostlin, včetně pokojových, dále na porozumění souvislosti s ostatními biologickými vědami a tím na získání základních vědomostí k pochopení principů trvale udržitelného života.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, aktivizující metody, formy, prostředky pro výuku poznatků z mineralogie, geologie, petrografie na 1. st. ZŠ a propojení živé a neživé přírody. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Procvičování poznávání základních (modelových) hornin a nerostů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. Volitelně tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost . 4. Půda jak ji neznáme. 5. Třídění rostlin a poznávání užitkových rostlin. 6. Pokojová rostlina – živý organismus i školní pomůcka pro porozumění základním podmínkám a projevům života. 7. Pokojové rostliny bezpečné a nebezpečné pro zdraví. 8. Biomy – adaptace organismů na prostředí, zásady uživatelského třídění a pěstování pokojových rostlin v podmínkách školy. 9. „Mikulášské pochutiny“ – poznávání a degustace méně známých druhů ovoce, zeleniny, pochutin i koření. 10. Co lze zajímavého najít v muzeu? 11. Aktivizující metody výuky v terénu – cvičení ve středisku EV Jezírko a v ZOO Brno.
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • ANDRESKA, Jan. Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. stupně základních škol. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 219 s. ISBN 80-85866-46-3. info
  • BALOUN, Jan. Rostliny způsobující otravy a alergie. Edited by Luděk Jahodář. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 235 s. URL info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu aktivní účast na cvičení a plnění úkolů během semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.