ZS1BK_ZNP1 Živá a neživá příroda 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Zájem o aktivní výuku v terénu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student v terénu - orientuje se především na procvičování poznatků z mineralogie a geologie, třídění přírodnin, poznávání užitkových rostlin, včetně pokojových. - procvičuje porozumění souvislostem mezi biologickými vědami a tím získává základní vědomostí k pochopení principů trvale udržitelného života. - připravuje a realizuje pozorování v přírodě a v ZOO - připravuje a realizuje hry v přírodě a v ZOO Cílem předmětu je sjednocení středoškolské úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, procvičování třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání v TERÉNU. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Poznávání umožňuje nejen metodou pozorování, ale i formou pokusů, her, návštěvou specializovaných pracovišť a diskusí s odborníky. Exkurze a cvičení v terénu. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná praktická cvičení. Bude vyučován v blocích.
Osnova
  • Výuka v terénu: 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, aktivizující metody, formy, prostředky pro výuku poznatků z mineralogie, geologie, petrografie na 1. st. ZŠ a propojení živé a neživé přírody. 1. Procvičování poznávání základních (modelových) hornin a nerostů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. Volitelně tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost . 2. Půda jak ji neznáme. 3. Třídění rostlin a poznávání užitkových rostlin aktivně. 4. Pokojová rostlina – živý organismus i školní pomůcka pro porozumění základním podmínkám a projevům života. 5. Pokojové rostliny bezpečné a nebezpečné pro zdraví. 6. Biomy – adaptace organismů na prostředí, zásady uživatelského třídění a pěstování pokojových rostlin v podmínkách školy. 7. „Mikulášské pochutiny“ – poznávání a degustace méně známých druhů ovoce, zeleniny, pochutin i koření. 8. Co lze zajímavého najít v ZOO? 9. Aktivizující metody výuky v terénu – cvičení ve středisku EV Jezírko a v ZOO Brno.
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • ANDRESKA, Jan. Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. stupně základních škol. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 219 s. ISBN 80-85866-46-3. info
  • BALOUN, Jan. Rostliny způsobující otravy a alergie. Edited by Luděk Jahodář. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 235 s. URL info
Výukové metody
terénní výuka a exkurze, projekt
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu 50% aktivní účast na cvičení a plnění úkolů během semestru.
Navazující předměty
Informace učitele
Student si předmět zapisuje, má-li zájem o blokové dvoudenní cvičení (pátek odpoledne, sobota) v terénu, s ubytováním v ekologickém centru a s výukou v terénu okolí Brna i v ZOO Brno. Náklady, přesný termín a program budou upřesněny v IS MU předmětu. Předmět je zaměřen na aktivní pozorování, diskusi a pochopení souvislostí mezi životním prostředím hub, rostlin, živočichů (modelových pro 1. st. ZŠ) a zdravím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.