ZS1BK_ZNP3 Živá a neživá příroda 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
blok. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Předpoklady
aktivní účast na cvičení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1,porozumět a vysvětlit obecné principy a zákonitosti života z IVZ II a IVZ III u modelových živočichů pro základní vzdělávání; 2,použít získané informace k pochopení vztahů v přírodě ; 3,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, zaměřená na prevenci proti předsudkům a zoofobiím u žáků ; 4,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit využití "domácích mazlíčků" k vytváření pozitivních vztahů k přírodě u žáků; 5,interpretovat výsledky vlastního pozorování živočichů žákům Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je sjednocení a rozvoj úrovně základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě - zaměřený na modelové organismy (především na živočichy v přírodě ) s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Součástí je volitelná exkurze, spojená s diskusí s odborníky : návštěva muzea nebo praktické cvičení na zoofobie studentů s odborníkem. Dále se zaměřuje na přírodovědné pokusy, procvičování poznávání modelových organismů, zabývá se i problematikou fobií u dětí při přímé práci studentů s žáky. Je rozšiřujícím předmětem, který se orientuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Předmět bude vyučován v blocích .
Osnova
  • 1. Živočichové jak je neznáme. 2. Fobie z organismů u studentů - přímá práce studentů s odborníkem. 3. Živočich ve školních podmínkách a v environmentálním vzdělávání – výzkum. 4. Práce s pracovními listy v muzeu, v zoologické zahradě. 5. Kontaktní výuka se zvířaty - přímá práce studentů s žáky pod vedením odborníka.
Literatura
  • The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
  • Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
Výukové metody
řízená diskuse, skupinový projekt, e-learning
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět nelze zapisovat současně s předmětem Bi1BK_ZNC3 !!
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.