ZS1BK_ZNT2 Živá a neživá příroda 2 - terén ČR

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
blok. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je sjednocení a rozvoj úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě do stupně aplikace pro pochopení vztahů a souvislostí, s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele s žáky v základním vzdělávání. Po jednorázovém blokovém cvičení (pátek odpoledne-sobota dopoledne), kdy student aktivně realizuje výuku v Antroposu, v terénu zahrady Kejbaly a na zahradě léčivých rostlin LF MU bude student schopen: - vysvětlit význam, popř. využít Antroposu pro vlastní studium, - využít přírodnin ze zahrady pro návrh či realizaci zdravého pokrmu, - vysvětlit význam, popř. využít Zahradu léčivých rostlin LF MU pro vlastní studium. Získané znalosti a dovednosti pomáhají k pochopení souvislostí v praktické oblasti: výživa - příjem potravy, pohyb a zdravý vývoj jedince zdravotnictví – fyziologický průběh procesů – vznik a prevence alergií a nemocí zemědělství – výroba zdravých potravin, výživa a zdraví člověka genetika – mechanismy, které přenášejí a uchovávají dědičnost a proměnlivost, nejen pro klasifikaci druhů (i člověka), ale hlavně pro význam genetiky při výchově dětí. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který v teoretické rovině navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ II učení o přírodě a společnosti“ a obsahově na povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – poznatky z obecné biologie, fyziologie a genetiky na 1. st. ZŠ v IVZ II. 2. Práce s informacemi: Antropos:multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Kejbaly: Učím se vlastní zkušeností: pozorování, pokusy, praktické činnosti k pochopení stavby a funkce živých organismů ve zdravé přírodě pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. 4. Zahrada LF MU - sekundární metabolity a zdraví. Naučná stezka a výukový program. 5. Co lze zajímavého pozorovat a najít v přírodě.
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
Výukové metody
Diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Navazující předměty
Informace učitele
Studenti mohou využít nocleh na Kejbalech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.