ZS1BK_ZPM Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům informace o tom, co je předmětem metodologie pedagogiky, jak se vytváří a testují teorie, co je to výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, hypotézy, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují. Vytvářejí si předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci svých kvalifikačních prací.
Osnova
  • PŘEDMĚT METODOLOGIE PEDAGOGIKY. Pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele. Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů. Příprava výzkumu. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace. Fáze výzkumu. Výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, akční, deskriptivní. KVALITATIVNÍ VÝZKUM (tvorba teorie). Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software. Pozorování (vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu). Etnografické interview. Výzkum životního příběhu. Školní etnografie. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM (ověřování teorie). Proměnné. Operacionalizace. Hypotézy. Výzkumný soubor. Výběrový soubor, rozsah výběrového souboru. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr. Předvýzkum. Zpracování údajů. Zásady interpretace. Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Kritéria kvality. Pozorování. Explorativní metody. Dotazník, anketa, autobiografie, beseda, interview. Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování). Ratingové metody. Škálování. Testy. Experiment. Model experimentu, druhy experimentu.Historicko-srovnávací metoda.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Maňák, j., Švec, Š, Švec, V (Eds) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
Metody hodnocení
kolokvium
Informace učitele
Studijní texty viz elektronické studijní materiály předmětu v is.muni.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 8 hodin konzultací.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.