ZS1BP_ABIC Aplikovaná biologie

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_ABIC/01: každé sudé úterý 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_ABIC/02: každé liché úterý 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_ABIC/03: každou sudou středu 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_ABIC/04: každý sudý čtvrtek 8:50–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_ABIC/05: každý lichý čtvrtek 8:50–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Předpoklady
Úspěšné zakončení předmětů a především pochopení souvislostí: ZS1BP_IVZ I, ZS1BP_IVZ II, ZS1BP_IVZ III, ZS1BP_ÏVZ IV, ZS1BP_PAEK, ZS1BP_ZBUC. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty. Studenti jsou povinni si zkontrolovat platnost očkování proti tetanu a nosit vhodný oděv a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:; (1) porozumět a vysvětlit klíčová slova: Projekt "Biologie pro život a zdraví" a základní vzdělávání v ČR. Biotopová školní zahrada s biologickým hospodařením - edukační prostředí pro zkušenostní učení. Pedologická, meteorologická, fenologická pozorování a modelové pokojové rostliny pro environmentální vzdělávání. Aranžování. Integrovaný výukový program. Biotechnologie, bio-potraviny, geneticky modifikované organismy - zdravá příroda a zdraví člověka;
(2)- použít informace o proměnách základních podmínek života na Zemi k pochopení pěstování modelových pokojových rostlin pro zdraví;
(3)- vytvořit skupinový project "Integrovaný výukový program - Barevný podzim", seminární skupinovou práci "Aranžování", osobní portfolio prací;
(4) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při obhajobě skupinové práce;
(5)- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti k pochopení zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro základní vzdělávání a praktické využití v osobním životě;
Předmět z projektu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“. Hlavním cílem kurzu je osobnostní rozvoj studenta - budoucího asistenta učitele. Prostřednictvím konstruktivistického propojování znalostí se ověřuje a rozvíjí znalostní základ pro vyučování (knowledge base of teaching), environmentální myšlení i profesní poznání (professional knowledge) s cílem utváření postojů, důležitých pro schopnost rozvíjet přírodovědnou gramotnost a klíčové kompetence ve výuce dle RVP ZV.; Cílem je procvičování a ověřování pochopení propojení teoretických a praktických znalostí (společně se žáky) na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro základní školy připraví a zrealizují.
Osnova
  • 1. Podzimní ošetření, valeologické i pedagogické využití agrotechnického pokusu, založeného jako skupinová práce v předešlém jarním semestru na téma: „Pěstování zdravých potravin metodou biologického pěstování v kombinovaném záhonu na školní zahradě”, při přípravě a realizaci vlastní výstavy „Barevný podzim“ . Představuje základy pokusnictví a modelové využití integrované výuky na školní zahradě, které mohou být realizovány metodou projektové výuky. 2. Využití aranžování a vazby z podzimních přírodnin (event. materiálů napěstovaných na školní zahradě) jako alternativní metody v základním vzdělávání a příprava výstavy z prací studentů „Barevný podzim”. Představuje integrované tématické vyučování. 3. Procvičování a ověřování teoretických znalostí studentů společně se žáky, propojené pomocí „výukového programu“ se získáváním pedagogických asistentských zkušeností na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro veřejnost a školy připraví i zrealizují. 4. Hodnocení výsledků agrotechnického pokusu, aranžování a výstavy: - základy pokusnictví – zásady, realizace, vedení, vyhodnocení, grafika a prezentace výsledků, včetně realizace výstavy a degustací „zdravé zeleniny“ pro Zdraví - význam praktických činností žáků v terénu pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody, zdravých potravin a zdraví člověka pro život - ověřování zvládnutí praktických činností a profesních návyků, nácviku skupinové formy práce, metodická struktura pro bezpečné vzdělávání v terénu a v laboratoři. 5. Genetické inženýrství, biotechnologie, BIO-potraviny, biologické hospodaření – diskuse. Znalostí, dovedností a postoje učitele na 1. st., význam - pro environmentální vzdělávání a TUŽ – beseda a diskuse s odborníky. 6. Esej:”Biologie pro život a zdraví” – sebereflexe - diskuse a hodnocení k odborné části programu „Biologie pro život a zdraví“, propojení s didaktikou integrovaného vzdělávání, pedagogickou praxí a cíli ve vzdělávání dle Bílé knihy, RVP a ŠVP na škole.
Literatura
  • Inovované studijní texty na e-learningu předmětu v ISu
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
  • HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vydání druhé. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, 151 stran. ISBN 8072003410. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. In Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85365-18-8. info
Výukové metody
Praktická bloková cvičení v terénu specializovaného střediska výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly"
Ověřování znalostí:e-learning v IS MU předmětu - sebereflexní testy a domácí úkoly.
Rozvoj dovedností integrace: práce s informačními zdroji a diskuse ve skupinách
Rozvoj zkušeností:laboratorní cvičení, meteorologicko fenologická pozorování a praktické činnosti v terénu biozahrady, agrotechnický pokus ve skupinách, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Skupinové projekty "Barevný podzim" a výukový program ITV, diskuse v hodinách, domácí příprava na každý blok. Zápočet: Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse, odevzdání skupinového projektu "Barevný podzim", individuální aranžování a seminární práce - esej.
Navazující předměty
Informace učitele
V letním semestru doporučujeme navazující volitelný předmět Bi1BP_ABIC, jehož cílem je propojení teoretických odborných znalostí a dovedností z oblasti učení o přírodě s dovednostmi pedagogicko-psychologickými, zkušenostní učení jako základ pro didaktiku integrovaného vzdělávání a pedagogickou praxí. Předmět bude vyučován blokově a cílem je získat maximum námětů jak, kde, prostřednictvím čeho (metody, formy, prostředky) pro environmentální aktivizující výuku na ZŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.