ZS1BP_APP5 Asistentská pedagogická praxe 5 (průběžná)

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2. 1 týden. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se způsoby diagnostikování edukačního prostředí a sledovat způsoby komunikace učitele a žáků při běžném jednání a při řešení konfliktů. Reflexe je na fakultě prováděna průběžně ve studijních předmětech Pedagogická diagnostika a Komunikační dovednosti.
Osnova
  • Úkoly: 1. Vytvořte dotazník a pozorovací arch k zvolené oblasti pedagogické diagnostiky dle vašeho zájmu, uplatněte vhodné typy škál; popřípadě využijte dotazníky již existující (hodnotová orientace, učební styl, kognitivní styl, zájmy, vztah k předmětu, motivace…). Ověřte je v praxi a zpracujte dle dalších fází diagnostického procesu. 2. Analyzujte portfolio vybraného žáka ve třídě (typ portfolia, struktura, způsob řazení, způsob jeho hodnocení a práce s ním) a jeho další písemné materiály (školní a domácí sešity, pracovní sešity). 3. Veďte diagnostický rozhovor, zaznamenejte jeho průběh (viz seminární práce PDD). 4. Pozorujte komunikaci mezi jednotlivými pedagogickými pracovníky, spolupráci mezi učiteli a asistenty, pedagogickými i nepedagogickými pracovníky; jednání ředitele školy. Napište své postřehy do pedagogického deníku. 5. Navrhněte a ověřte v praxi didaktický test k probíranému učivu ve třídě. 6. Do svého pedagogického deníku zaznamenávejte konflikty ve třídě a způsob jejich řešení. Zeptejte se na významný problém, který učitel řešil, i na způsob jeho řešení. Napište svůj názor na řešení problémů.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido. s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva. s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido. s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido. s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido. s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
Informace učitele
Praxe je zařazena ve studijním programu každý pátek v semestru. Výstupy (požadavky k udělení zápočtu): 1. Interpretace výsledků použitého dotazníku a pozorovacího archu. 2. Analýza portfolia žáka a jeho dalších písemných materiálů. 3. Záznam a vyhodnocení diagnostického rozhovoru. 4. Záznam komunikace v pedagogickém deníku. 5. Didaktický test a jeho vyhodnocení, 6. Záznam vybraného problému a jeho řešení, vč. vlastního postoje ke způsobu řešení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.