ZS1BP_DSAP Dějiny školy a pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Út 10:40–11:25 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělání ; - srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách a v současnosti; - interpretovat myšlenky nejvýznamnějších představitelů světové a české pedagogiky a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj.
Osnova
  • 1. Historie pedagogického myšlení. Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Antičtí myslitelé (Sokrates, Platón, Aristoteles, Quintilianus). 2. Výchova a škola ve středověku. Scholastika. Tomáš Akvinský. 3. Renesanční pedagogika ( More, Rabelais, da Feltre, Montaigne) Pedagogika reformační a protireformační. 4. Pedagogický odkaz J.A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). 5. Vývoj pedagogického myšlení v 17. 19. století Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Bosco, Spencer, Dewey aj. 6. Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.) 7. Pedagogický reformismus ve světě . Demokratické tradice české školy. 8. Hlavní směry pedagogiky 20. století experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. 9. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola, projekty Začít spolu, Zdravá škola aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
Literatura
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 5. rozšířené. Brno: Paido, 2003, 94 s. ISBN 80-7315-062-X. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 2003]. 5. rozš. vyd. Brno: Paido, 2003, 91 s. ISBN 80-7315-062-X. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. In Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 4.rozš.vyd. ISBN 80-85931-43-5. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
  • BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 51 s. ISBN 80-901737-0-5. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994, 79 s. ISBN 80-901737-7-2. info
  • JŮVA, Vladimír a Zdenka VESELÁ. Dějiny výchovy, školy a pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 207 s. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 307 s. URL info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
Metody hodnocení
Zápočtový test. Písemný test má 20 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 15 otázek správně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011.