ZS1BP_ITC Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3.3. 5 dnů. Výuka probíhá blokově. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_ITC/01: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
ZS1BP_ITC/02: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová
ZS1BP_ITC/03: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček
ZS1BP_ITC/04: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, K. Ševčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání dovedností při cestování a pobytu v odlišném geografickém prostředí, získání komunikačních a explanačních zkušeností v cizím prostředí, obohacení teoretických a regionálních geografických vědomostí. Získání schopností připravit a realizovat zahraniční i domácí exkurzi pro žáky a studenty. Terénní praxe cíleně probíhá v zemích a regionech se specifickými etnickými, sociálními a politickými problémy.
Výstupy z učení
- Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace; - Zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, která jsou s touto výukovou formou spojená; - Navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s různými učebními pomůckami, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS, ...); - Sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat; - Navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů; - Využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě; - Posilovat u studentů schopnost kooperace ve výuce. - Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit jen ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu. - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
Osnova
  • V průběhu celého týdne studenti projdou čtyřmi tematickými bloky, zaměřenými podle předmětů, které dohromady integrují přírodovědnou výuku v terénu:

  • Biologický den
  • BIOTOPY VÝRAZNĚ OVLIVNĚNÉ ČLOVĚKEM(rybník, pole, louka) - sběr, odlovy a determinace organismů těchto biotopů, potravní vztahy v těchto biotopech a jejich funkce z hlediska přírody a člověka. Součástí je také chemická analýza získaných vzorků vody a půdy.
  • BIOTOPY LESNÍ - porovnávání různých typů lesa s ohledem na výškové stupně a vliv člověka, sběr, odlovy a determinace organismů těchto biotopů, potravní vztahy v těchto biotopech a jejich funkce z hlediska přírody a člověka.

  • Geografický den
  • GEOGRAFICKÁ VYCHÁZKA - práce s GPS přístrojem, seznámení s okolím ATC Jedovnice a CHKO Moravský kras, aplikace geografických úkolů v praxi v terénu, geologické zajímavosti a historické aspekty regionu, povrchové a podpovrchové krasové jevy, vliv člověka na místní krajinu a vliv místní krajina na život lidí

  • Historický den
  • PUTOVÁNÍ HISTORIÍ REGIONU - středověké osídlení v regionu a jeho současné zdokumentování, sakrální stavby z období baroka, seznámení s obcí Křtiny jako specifickým poutním místem, jeskyně Výpustek a dopad období 2. světové války na místní část Moravského krasu

    1. Výběr tématu seminární práce: Studium vybrané fyzicko-geografické, ekonomicko-geografické a/nebo sociální /etnické, politické, náboženské, politické/ problematiky. Ekonomický, politický a společenský charakter země nebo vybraného regionu. 2. Veřejná prezentace předběžných výsledků. 3. Veřejná prezentace finálních výsledků po návratu. 4. Příprava článku do populárně-odborného časopisu.
Literatura
  • Atlasy, mapy,průvodci, cestovní kanceláře, Internet
Výukové metody
terénní cvičení
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou osobní účasti na terénní praxi za koordinace aktivit odpovědným učitelem. Výuka probíhá formou pohybových aktivit - pěší, vodní nebo cykloturistika. Studenti zabezpečují dílčí svěřené organizační, výkonné a vzdělávací úkoly (vč. prezentací zpracovaných témat). Zápočet se uděluje na základě prezentace zpracovaného tématu a zprávy z praxe.
Informace učitele
Literatura aktualizována podle navštívených lokalit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.