ZS1BP_KD Komunikační dovednosti

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
otevřená mysl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře Komunikační dovednosti je poskytnout jak teoretické vzdělání z oblasti osobnostní a sociální výchovy ve vztahu ke komunikaci, tak praktický trénink metod efektivní a zdravé komunikace s žáky, kolegy, rodiči. Po ukončení předmětu student dokáže pracovat s kontaktem jako základním nástrojem komunikace, rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní a bude ji umět používat ve výuce. Během kurzu prohloubí vlastní kontakt se světem pocitů v prostředí školy a jejich komunikace a stane se senzitivnější pro vnímání potřeb, které jsou za pocity ukryty. Student si ujasní, co znamená aktivní naslouchání a rozpozná chyby při jeho používání, zpřesní si, co znamená empatie a uvědomí si její význam v edukačním prostředí. Naučí se dávat a přijímat zpětnou vazbu v souladu s pravidly efektivní komunikace.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu student dokáže pracovat s kontaktem jako základním nástrojem komunikace, rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní a bude ji umět používat ve výuce i komunikaci s rodiči.
Osnova
  • 1. Kontakt jako základní princip lidské komunikace. Psychologie komunikace. 2. Sebereflexe, osobnostní rozvoj a reflexe vlastních historie ve škole: učitelé jako pozitivní a negativní komunikační vzory 3. Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci, komunikace emocí, empatie. 4. Komunikace ve vzdělávacím systému - skryté kurikulum, paradoxní pokyny, používání slov 5. Komunikace s třídou jako sociální skupinou: základ pro práci se vztahy. Komunitní kruhy. Práce se změnou. 6. Konfliktní a problematické situace ve třídě - komunikace při prevenci a řešení vztahových potíží, agrese, šikany. 7. Komunikace obtížných témat: krize, spiritualita, smrt, tabu, přesahová témata. 8. Neverbální komunikace ve škole. 9. Komunikace s rodiči.
Literatura
  • BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 104 s. ISBN 9788024750323. [citováno 2024-04-24] URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. [citováno 2024-04-24] info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Online. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 221 s. ISBN 9788026201410. [citováno 2024-04-24] info
  • MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka : rozumět sobě i druhým. Online. Translated by Jana Bílková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 172 s. ISBN 9788024736129. [citováno 2024-04-24] info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Online. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006. 286 s. ISBN 8090187374. [citováno 2024-04-24] info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Online. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5. [citováno 2024-04-24] info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Online. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 stran. ISBN 8021010703. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
aktivní metody výuky, především práce ve skupinách, hra v roli, diskuse, a mimo to samostudium
Metody hodnocení
průběžné odevzdávání krátkých esejí reflektujících studentovo myšlení nad zadanými texty (cca 30ti stránkovými), odevzdání závěrečné reflexe, záznam z hospitace na třídní schůzce - povinné pro studenty Učitelství pro 1. st. ZŠ, aktivní účast v hodinách, min. 75% docházka
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2308
Literatura: • Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. • Kopřiva, P. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. • Rosenberg, M. (2013). Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál. • Basu, A., & Faust, L. (2013). Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha: Grada. • Vybíral, Z. (1999). Co, čím, jak a s kým komunikujeme?: přednášky o lidské komunikaci ve formě esejů. Hradec Králové: Gaudeamus. • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha: Grada. • Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern. • Motschnig, R., & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Praha: Grada. • Rogers, C. (2014). Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál. • Goleman, D. (2011). Emoční inteligence. V Praze: Metafora. • Křivohlavý, J. (2004). Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada. • Aldort, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh. • Verdick, E., & Lisovskis, M. (2014). Jak přežít, když mě všechno štve: rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě. Praha: Portál. • Pudney, W., & Whitehouse, É. (2014). Soptíci: jak pomoct dětem se zvládáním zlosti. Praha: Triton. • Nürnberger, E. (2011). Jak získat vnitřní klid a rovnováhu. Praha: Grada. • Davies, W. (2014). Jak překonat vztek a podrážděnost: zachovejte chladnou hlavu. Praha: Grada. • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál. • Stará, J. (c2006). Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. • Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ZS1BP_KD