ZS1BP_LLM1 Literatura pro mládež 1

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Po 10:40–11:25 učebna 1
Předpoklady
ZS1BP_LUSP Úvod do studia literatury && ZS1BP_LCLP Česká literatura v čítankách
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Česká literatura pro děti a mládež ve druhé polovině 20.století.
Osnova
  • 1. Vývoj literatury pro mládež v kontextu celonárodní literatury po r. 1945. Reakce literatury pro mládež na okupaci a druhou světovou válku. Pestrost a pluralita ve vydávání dětských knih 1945-1948. 2. Situace v literatuře pro mládež po r. 1948, celospolečenské změny a jejich vliv na kulturní život. Rozštěpení literatury, specifika literatury pro mládež. Projevy schematizace v literatuře pro mládež. SNDK a jeho vliv na utváření literatury pro mládež. Dětské časopisectví. 3. Prvky novátorství v tvorbě nové autorské generace 60. let 20. století, rozvoj nonsensové poezie a pohádky, tzv. nová vlna v próze pro mládež, aktualizace okupační tematiky, návrat dobrodružné literatury a rozmach prózy s dívčí hrdinkou. Sbližování literatury s filmem. Rehabilitace autorských osobností, uvolnění edičního monopolu, aktivity regionálních nakladatelství. 4. Nastupující normalizace - negativní i pozitivní jevy a vlivy. Azyl autorů s publikačním zákazem ve sféře dětského písemnictví. Kontinuita i diskontinuita ve směřování literatury pro děti a mládež. Typizace literárních postav, postupů, jazyka v tvorbě zavedených autorů. Výrazné autorské osobnosti 70. a 80. let 20. století. Stav teorie a kritiky literatury pro mládež, proměny časopisu Zlatý máj.
Literatura
  • Urbanová, Svatava - Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: OU, 2003.
  • Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Literární časopisy pro děti v 90. letech. In Proměny literatury pro mládež - vstup do nového tisíciletí. první. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2000, s. 74-80. ISBN 80-210-2521-2. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Literatura pro děti a mládež po roce 1945. In Přehledné dějiny české literattury III. Praha: SPN, a. s., 1997, s. 172-178. ISBN 80-85937-48-4. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Dětská literatura po roce 1945 :poezie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995, 18 s. ISBN 80-85867-85-0. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátku do r. 1945. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995, 18 s. ISBN 80-85867-48-6. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátků do r. 1945. Brno: CERM, 1995. ISBN 80-85867-48-6. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
  • CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
Metody hodnocení
K udělení zápočtu je požadována písemná práce - recenze na knížku pro děti a mládež (možnost výběru mezi českou a světovou literaturou) poprvé vydanou (v případě světové literatury jde o první vydání v českém překladu) v období po r. 2005. Studentům, kteří mají předmět zapsán opakovaně, určí knihu pro recenzi vyučující a recenzi budou zpracovávat pod jeho dohledem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.