ZS1BP_LUSP Úvod do studia literatury

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům literárněteoretické základy nezbytné pro jejich vlastní recepční a interpretační průniky do literatury pro mládež. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen aplikovat literárněvědnou terminologii.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a odborná literatura předmětu. 2. Literární kategorie, druhy a žánry. 3. Literatura pro mládež jako složka národní literatury, její žánrová skladba. 4. Proces literární komunikace. Literární postava, autor, vypravěč, adresát, recipient a jejich vzájemný vztah. 5. Jazykové prostředky literárního textu.
Literatura
    povinná literatura
  • HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
    doporučená literatura
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
  • HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Literární rody a žánry. In Literární rody a žánry. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995. ISBN 80-85867-52-4. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Tajemství verše. In Tajemství verše. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995. ISBN 80-85867-47-8. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Ve výkladech jsou studenti seznamováni především s oborovou terminologií a procesem literární komunikace.
Metody hodnocení
Požadavek k ukončení: zkouška. Písemná část zkoušky sestává ze základů literárněvědné terminologie (ukázka viz Studijní materiály v IS) a z interpretačních analýz básnických a prozaických textů literatury pro děti a mládež.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015.