ZS1BP_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Ivana Hiklová (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Kubíček (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PAEK/01: každou lichou středu 14:20–16:00 učebna 2, každou lichou středu 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
ZS1BP_PAEK/02: každé sudé pondělí 15:15–16:55 učebna 2, každé sudé pondělí 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly
ZS1BP_PAEK/03: každou sudou středu 14:20–16:00 učebna 2, každou sudou středu 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
ZS1BP_PAEK/04: každé sudé pondělí 17:05–18:45 učebna 2, každé sudé pondělí 17:05–18:45 Botanická zahrada Kejbaly
ZS1BP_PAEK/05: každé liché pondělí 14:20–16:00 učebna 2, každé liché pondělí 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
ZS1BP_PAEK/06: každou sudou středu 16:10–17:50 učebna 2, každou sudou středu 16:10–17:50 Botanická zahrada Kejbaly
Předpoklady
aktivní účast na cvičení (Studenti jsou povinni si zkontrolovat plastnost očkování proti tetanu a nosit přiměřený oděv vhodný pro provádění praktických činností na zahradě)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je ve studijním programu Učitelství pro 1. st. základní školy : - sjednocení úrovně základních znalostí z oblasti živé a neživé přírody - rozvoj úrovně základních odborných znalostí, dovedností i postojů z geologie, aplikované ekologie a pěstitelství - postupné osvojování vybraných pěstitelských dovedností (podzim, zima) a profesních návyků pro práci se žáky na školní zahradě i v interiéru - vytváření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje zdraví žáků, vlastního zdraví i zdravé společnosti - tzn. postupné získávání základních znalostí (na základě zkušeností) o principech trvale udržitelného života (TUŽ) a rozvoje společnosti (TUR), potřebných pro praktickou práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání Obsahem předmětu je první fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st v programu „Biologie pro život a zdraví“ a praktická příprava na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti – IVZ“. Za účelem těsného propojení teorie s praxí (dle RVP ZV pro potřeby ŠVP na základních školách v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce i průřezových témat – se zvláštním zaměřením na téma Člověk a zdraví) se klade důraz na osvojování dovedností a vytváření postojů praktickou činností studentů. Důležitá je však i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně.
Osnova
  • Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – zdravá společnost pro zdravou přírodu (úloha pedagoga v základním vzdělávání, propojení teorie s praxí - sebereflexe) „Kejbaly“- Středisko pro výchovu a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada (bezpečnostní předpisy a řády pro výuku v terénu a spec. učebnách) Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka: nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků v biotopové školní zahradě s biologickým hospodařením V terénním středisku environmentálního vzdělávání„Kejbaly“ PdF MU se procvičuje: - pozorování a měření abiotických podmínek života (podzim, zima) - záznamy proměn přírody v terénu – integrace s předmětem informační technologie (tvorba meteorologického kalendáře jako základu kalendáře přírody) - poznávání přírodnin modelových pro 1. st. - neživá příroda - zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – pokus „Základní podmínky života“ - laboratorní práce na téma: „Půda – příroda neživá i živá“ - aplikace základních ekologických pojmů do praxe na pokojových rostlinách - pokojové rostliny na ZŠ pozitivně ovlivňující zdraví – poznávání, pěstování a diskuse o základních vztazích a souvislostech v přírodě (vliv společností) Využití botanických zahrad MU:”pokojové a užitkové rostliny”
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení, odevzdáním seminární práce a úspěšným splněním poznávací zkoušky z hornin a nerostů a zápočtového testu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.