ZS1BP_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Božková (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh
každé liché pondělí 8:50–11:25 Botanická zahrada Kejbaly
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZS1BP_PAEK/01: každé sudé pondělí 7:55–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, každé sudé pondělí 7:55–10:30 učebna 2, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
ZS1BP_PAEK/02: každé liché pondělí 7:55–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, každé liché pondělí 7:55–10:30 učebna 2, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
ZS1BP_PAEK/03: každé sudé pondělí 8:50–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, každé sudé pondělí 8:50–11:25 učebna 2, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
ZS1BP_PAEK/05: každý sudý čtvrtek 7:55–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, každý sudý čtvrtek 7:55–10:30 učebna 2, I. Frýzová, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
ZS1BP_PAEK/06: každý lichý čtvrtek 7:55–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, každý lichý čtvrtek 7:55–10:30 učebna 2, I. Frýzová, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
ZS1BP_PAEK/07: každý sudý čtvrtek 8:50–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, každý sudý čtvrtek 8:50–11:25 učebna 2, I. Frýzová, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
ZS1BP_PAEK/08: každý lichý čtvrtek 8:50–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, každý lichý čtvrtek 8:50–11:25 učebna 2, I. Frýzová, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Ševčíková
Předpoklady
- Studenti jsou povinni si zkontrolovat plastnost očkování proti tetanu. - Nosit přiměřený oděv vhodný pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. - K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty:ZS1BP_AEP 1 = přednášky, základní pojmy a souvislosti - teoretická podpora, ZS1BP_ZNC1 = cvičení, nácvik dovedností a podpora pro poznávání přírodnin!), ZS1BK_ZNP1 = 1 blokové cvičení pá-so prostřednictvím aktivizujících metod a zážitkové pedagogiky pro aktivní vytváření dovedností na principu pedagogického konstruktivismu ve specializovaném prostředí terénu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1)- poznat, vysvětlit základní vlastnosti a využití hornin a nerostů modelových pro 1. st. ZŠ;
2)- použít informace věd o neživé přírodě (mineralogie, geologie, pedologie, meteorologie pro potřeby výuky dle RVP ZV) k pochopení principů třídění organismů dle základních podmínek života, jejich užití a vlivu na zdraví člověka;
3)- předkládat odůvodněná rozhodnutí pro pěstování pokojových rostlin, modelových pro 1. st. ZŠ, s ohledem jejich působení na zdraví a využití pro praxi v základní škole;
4) - vytvořit seminární skupinovou práci "Fenologický a meteorologický kalendář" a portfolio prací předmětu dle IS MU;
5) - na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd o živé a neživé přírodě a společnosti k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR;
Cílem předmětu (učení na principu heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je ve studijním programu Učitelství pro 1. st. základní školy :
- sjednocení úrovně základních znalostí z oblasti živé a neživé přírody ;
- rozvoj úrovně základních odborných znalostí, dovedností i postojů z geologie, aplikované ekologie a pěstitelství;
- postupné osvojování vybraných pěstitelských dovedností (podzim, zima) a profesních návyků pro práci se žáky na školní zahradě i v interiéru ;
- vytváření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje zdraví žáků, vlastního zdraví i zdravé společnosti ;
- postupné získávání základních znalostí (na základě zkušeností) o principech trvale udržitelného života (TUŽ) a rozvoje společnosti (UR), potřebných pro praktickou práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání.;
Obsahem předmětu je první fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st. v programu „Biologie pro život a zdraví“ a praktická příprava na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti – IVZ“.;
Za účelem těsného propojení teorie s praxí (dle RVP ZV pro potřeby ŠVP na základních školách v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce i průřezových témat – se zvláštním zaměřením na téma Člověk a zdraví) se klade důraz na osvojování dovedností a vytváření postojů praktickou činností studentů. ;
Důležitá je však i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně.
Osnova
  • Trvale udržitelný život(TUŽ) a rozvoj společnosti(UR);
  • – zdravá společnost pro zdravou přírodu (úloha pedagoga v základním vzdělávání, propojení teorie s praxí - sebereflexe) ;
  • - „Kejbaly“- Středisko pro výchovu a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, ;
  • - biotopová zahrada (bezpečnostní předpisy a řády pro výuku v terénu a spec. učebnách);
  • - Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka: nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků v biotopové školní zahradě s biologickým hospodařením;
  • V terénním středisku environmentálního vzdělávání„Kejbaly“ PdF MU se procvičuje:
  • - pozorování a měření abiotických podmínek života (podzim, zima) - záznamy proměn přírody v terénu ;
  • – integrace s předmětem informační technologie (tvorba meteorologicko fenologického kalendáře jako základu kalendáře přírody);
  • - poznávání přírodnin modelových pro 1. st. - neživá příroda;
  • - zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – pokus „Základní podmínky života“ - laboratorní práce na téma: „Půda ;
  • – příroda neživá i živá“ - aplikace základních ekologických pojmů do praxe na pokojových rostlinách - pokojové rostliny na ZŠ pozitivně ovlivňující zdraví – poznávání, pěstování a diskuse o základních vztazích a souvislostech v přírodě (vliv společností) Využití botanických zahrad MU:”pokojové a užitkové rostliny”
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
Metodou je praktické cvičení v učebně a na terénním pracovišti. Aktivizující metody ve výuce pro rozvoj kritického myšlení a sebereflexe (sebereflexní testy prostřednictvím e-learningu, diskuse v hodinách, praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce, sponzorování zvířat v ZOO Brno, fenologická a meteorologická měření a pozorování v Centru vzdělávání pro udržitelnost a zdraví "Kejbaly" aj.
Metody hodnocení
sebereflexní testy, diskuse v hodinách, praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce, fenologická a meteorologická měření a pozorování v Centru vzdělávání pro udržitelnost a zdraví "Kejbaly", domácí příprava na každý blok. Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení (80%), předložením seminární práce, úspěšným splněním poznávací zkoušky z hornin a nerostů a zápočtového písemného testu (min. 75%. Skupinový projekt "Fenologický kalendář", hodnocení prostřednictvím portfolia
Navazující předměty
Informace učitele
Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.