ZS1BP_PEV2 Praktikum ekologické výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Ing. Aleš Máchal (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praktika je přispět k rozvíjení ekologicky příznivých postojů studentů k problémům životního prostředí a ke zvýšení jejich kompetencí v environmentální oblasti, seznámit je s konkrétními způsoby aplikace ekologické výchovy v pedagogické a mimoškolní praxi, umožnit studentům samostatné mikrovýstupy s prezentací vlastních tvořivých pedagogických postojů a přístupů, prohloubit jejich povědomí o etických východiscích ekologické výchovy, podpořit odhodlání k pedagogické dráze s důrazem na souvislost pedagogického a občanského úsilí s možnostmi řešení ekologických problémů v každodenní praxi. Na konci tohoto kurzu bude student(ka) schopen/a: charakterizovat ekologický příznivý životní styl; porozumět způsobům aplikace ekologické výchovy v pedagogické praxi; prezentovat vlastní přístupy a názory na problematiku péče o životní prostředí aplikovat informace k rozvíjení ekologicky příznivých postojů; navrhnout environmentálně zaměřený výukový program; zdůvodnit výběr výchovných opatření v simulovaných situacích; posoudit a argumentovat axiologické zřetele EV; analyzovat (vytvořit konspekt) 1-2 pedagogické práce na základě výběru z doporučené literatury
Osnova
  • Metody a formy ekopedagogického působení na děti mladšího školního věku. Didaktická doporučení pro ekopedagogickou praxi ve školní i mimoškolní výchově a vzdělávání. Ekologicky příznivé postoje k životu v každodenní praxi učitele. Role a možnosti koordinátora environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty na základní škole a ve školní družině v souvislosti s Místní Agendou 21. Hry, tvořivé aktivity, pomůcky a literatura s ekologickou a environmentální tematikou. Ekopedagogické přístupy k vybraným globálním problémům životního prostředí Země. Zastupitelská demokracie a environmentální témata v komunální politice. Ekologická stopa a ekologický luxus ve výuce na ZŠ, Fair Trade, NATURA 21.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. K pojetí ekologické/environmentální výchovy. In Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: PdF MU, 2005, s. 45-58. není uvedeno. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček [Máchal, 2001]. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. : il. ISBN 80-902954-1-X. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
Výukové metody
praktická cvičení, terénní cvičení, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
K zápočtu: Recenze vybrané publikace podle předloženého seznamu Seminární výstup k praktické aplikaci environmentálního tématu ve výuce, popř. k ekologizaci provozu školy, školského zařízení prezentace v průběhu blokového cvičení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.