ZS1BP_PIV2 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PIV2/01: St 10:15–11:55 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková
ZS1BP_PIV2/02: St 8:25–10:05 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková
Předpoklady
ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ I && ! ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2
ZS1BP_IVZ1 ZS1BP_PIV1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi.
Osnova
  • Vliv Slunce na život na Zemi
  • Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
  • Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
  • Sledování počasí
  • Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
  • Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
  • Biogeografické pásy, vegetační stupně
  • Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
  • Vlastnosti živých organismů
  • Organické látky – složení živých organismů
  • Fotosyntéza a dýchání
  • Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
  • Přeměna látek, trávení
  • Genetika a rozmnožování
  • Třídění organismů
  • Růst a vývoj organismů
  • Adaptace organismů na životní prostředí
  • Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
  • Význam biodiverzity
Literatura
  • LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
  • LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Fyzikální pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : hmota, energie, vesmír, letectví. Translated by Petr Kuba. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 220 s. ISBN 80-7178-181-9. info
  • BAER, Heinz-Werner. Biologické pokusy ve škole. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 239 s. info
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
poznávací zkouška - rostliny, seminární práce
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.