ZS1BP_PIV3 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 3

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PIV3/01: Út 11:10–12:50 učebna 5a, I. Frýzová, D. Mísařová, I. Plucková, J. Trna
ZS1BP_PIV3/02: Čt 8:25–10:05 učebna 5a, I. Frýzová, D. Mísařová, I. Plucková, J. Trna
Předpoklady
ZS1BP_PIV2 Praktikum VPS 2
ZS1BP_IVZ2 ZS1BP_PIV2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.


Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět ekologickým a environmentálním problémům z hlediska biologického, geografického, regionálního, globálního a historického.


Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.


Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • vyjmenovat typy krajiny a zakreslit panoramatický náčrt včetně popisu
  • porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
  • použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
  • vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem a nalézt ve svém životě rezrvy pro odpovědnější chování v rámci dodržování principů a zásad udržitelného rozvoje
  • zodpovědně jednat v zájmu občanské angažovanosti a s využitím územního plánu obce
  • předkládat odůvodněné (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, související s využitím poznatků z IVZ III do pedagogické praxe;

  • Na konci tohoto kurzu bude student schopen: funkčně propojit základní poznatky poskytovaných přírodovědnými disciplinami; interpretovat témata sdružující dílčí problematiky v podobě konkrétních příkladů vzájemných interakcí v přírodním prostředí krajinné sféry a jeho vazbách na lidskou společnost; vysvětlit možnosti řešení současné situace formováním postojů k žádoucímu vývoji krajinné sféry – trvale udržitelný rozvoj, ekologické a environmentální přístupy atd.

    Osnova
    • Krajina a vnímání krajiny člověkem, panoramatický náčrt
    • Využívání přírodnin
    • Vývoj lidského druhu - výuka v Anthroposu
    • Člověk v krajině v době Kamenné
    • Odpady a jejich využití
    • Energie a zdroje energie
    • Udržitelný rozvoj a život
    • Občanská angažovanost
    • Územní plánování
    Literatura
      doporučená literatura
    • KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině : pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 stran. ISBN 9788021066595. info
    • NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
    • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
      neurčeno
    • Earth in the balance : ecology and the human spirit (Orig.) : Země na misce vah : ekologie a lidský duch. info
    Výukové metody
    praktická cvičení, společná diskuse, náměty pro výuku
    Metody hodnocení
    zápočet - docházka, aktivní účast na cvičení, poznávací test
    Navazující předměty
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.