ZS1BP_PP Školní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy z obecné didaktiky, teorie výchovy, pedagogické diagnostiky a teorie elementárního čtení a psaní. Předmět směřuje k vytváření základních didaktických dovedností vztahujících se k plánování, realizaci a hodnocení výuky. Poskytuje přehlednou strukturu edukačního procesu v souvislostech teoretických a empirických. Přispívá k rozvoji pedagogického myšlení. Dílčí cíle formulované ve výstupech studenta: Student: • objasní a zdůvodní proměnu kurikula základního vzdělávání; • popíše cíle, obsah a prostředky vzdělávání se zvláštním zřetelem k osobnostnímu rozvoji v oblastech morální, estetické atd.); • charakterizuje pedagogickou činnost třídního učitele; • využívá metod a nástrojů pedagogické diagnostiky pro diagnostikování jednotlivců i skupin; • hodnotí úroveň výsledků žáků v souladu se stanovenými cíli; • při diagnostické činnosti využívá ve spolupráci s žáky jejich portfolia; • rozliší projektovou výuku od tematické, zná fáze projektové výuky a její charakteristické rysy; • vysvětlí význam strategického plánu rozvoje třídy; • vysvětlí základní principy vyučování prvopočátečního čtení a psaní v ČR; • seznámí se s významem osobnosti Jana Amose Komenského (učitele národů).
Osnova
  • 1. Současná škola a perspektivy jejích změn. 2. Osobnostní rozvoj v kurikulu základního vzdělávání. 3. Proměny kurikula základního vzdělávání. 4. Diagnostika v práci třídního učitele. 5. Hodnocení výsledků vzdělávání. 6. Portfolio žáka a práce s ním. 7. Projektová výuka. 8. Řízení třídy. 9. Základní principy vyučování prvopočátečního čtení a psaní v ČR. 10. Odkaz J. A. Komenského.
Literatura
  • HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Výklad, diskuse, řešení problémů.
Metody hodnocení
Kolokvium (min. počet bodů 12). Kritéria hodnocení: a) 80% docházka (5 bodů), b) aktivní účast na seminářích (5 bodů), c) splnění zadaných úkolů v praxi (provázanost s předmětem Pedagogická praxe na 1. stupni ZŠ): • zpracování plánu strategie rozvoje třídy (rozsah minimálně 3-5 stran (5 bodů), d) prezentace a aktivní účast na závěrečném kolokviu (5 bodů).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Accompanying texts in English for individual topics of the curriculum Black, P., William, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. London: King’s College School of Education. Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. McGraw-Hill Bool Company. Boyle, Ch., Scriven, B., Durning, S., & Downes, C. (2011). Faciliatting the learning of all students: The “professional positive” of inclusive practice in Australian primary schools. Support for Learning, 26(2), 72–78. Cohen, Louis., Manion, Lawrence, & Morrison, Kate (2011). Methods in Education. London and New York: Routledge. Guskey, R. T. (2011). Five obstacles to grading form. Effective Grading Practices, 69(3), 16–21. Svee, A. K. (2012). Classroom management and adapted education in the inclusive school – what about the didactic dimension? Conference: ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All, Cádiz, Spain. Thompson, J. R., Meadan, H., Fansier, K. W., Alber, S. B., & Balogh, P. A. (2007). Family assessment portfolios: A new way to jumpstart family/shool collaboration. Teaching Exceptional Children, 39(6), 19–25. Tomlinson, C. A. (2005). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education. Fabiánková, B., Havel, J., Novotná, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido. Havel, J.; Najvarová V. a kol.(2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido. Horká, H.; Filová, H., Janík, T. a Kratochvílová, J. (2009). Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 416 s. Petty, G. (2006). Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 380 s. ISBN 80-7367-172-7. Wildová, R. (ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PdF UK.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.